היפנוזה עצמית- איך עושים את זה ולמה בכלל זה כדאי ?

בואו נתחיל הפעם בשלילה. אם תצליחו להגיע להיפנוזה עצמית לא תרצחו אף אחד, לא ישטפו את מוחכם, לא תישנו וגם לא תגיעו לשום מצב מיסטי מסוכן. עכשיו, אחרי שניקינו מהשטח את כל המיתוסים מהסרטים הישנים, אפשר להתחיל  לעבוד.

מהי היפנוזה עצמית ?

בעולם ההיפנוזה, התגלו כלים ושיטות שסייעו לאנשים להעמיק ולייעל תהליכים עצמיים ברגעים של ריכוז עמוק: הרדמה של איבר (לפני תקופת התרופות והמאלחשים השונים), תחושה של רגש, שינוי תחושת הזמן, המקום או הגיל.

היפנוזה עצמית היא כלי טיפולי מצוין אשר יכול לסייע לאנשים להתמודד עם קשיים פסיכולוגיים, ביניהם: חרדה, דיכאון, מחשבות טורדניות, קשיים רגשיים ואפילו עם כאב פיזי: מיגרנות, כאבי בטן, צרבת ועוד. בנוסף ניתן להשתמש בהיפנוזה גם לשינוי  הרגלים לא רצויים כמו עישון, אכילת יתר, כסיסת ציפורניים, טיקים ועוד.

היפנוזה עצמית – השער שלנו לתת מודע

ה”מודעות” שלנו היא בעצם כל מידע שאגרנו בעולם הפנימי שלנו החל מהיותנו עוברים, תינוקות, פעוטות, ילדים ומתבגרים ועד להיותנו אנשים בוגרים. היא אוגרת רגשות, תחושות ומחשבות. אלה מאוחסנים בשני חלקים- החלק המודע והתת מודע. המוח בוחר היכן לאחסן את המידע בהתאם לשאלה אחת בלבד- האם המידע גורם לנו לתחושה של סכנה השרדותית או לא.  “תת מודע” הוא ביטוי המתייחס לכל החלקים שאיננו חשופים להם בתוך המודע. לעתים אלה חוויות קשות שעברנו, דברים ששמענו, דברים שהבנו… עם הזמן, ככל שאנו מתבגרים, לפעמים “צף” התת מודע בחזרה לחיינו בתצורות של חרדות, פחדים, ביקורת עצמית וסטרס מוגבר.אלה גורמים לנו לעתים לקבל החלטות שגויות, להימנע מפעילויות מסוימות, מרגשות מסוימים וממחשבות מסוימות ומביא אותנו לדפוס הגנתי אשר עלול להפוך עם הזמן להפוך לדפוס התנהגות אוטומטי.

לדוגמא, ילד אשר מתנהג בצורה היפר אקטיבית בגן הילדים, עלול לקבל הרבה מאד תגובות שליליות להתנהגות שלו אשר גורמות לו לחשוב שהוא “ילד רע”, “מופרע” או כל הגדרה אחרת. אלה גורמים לילד סבל, כאב רב ותחושת אשמה. המוח מתרגם את התחושות האלה כאיום על הישרדותו הנפשית של הילד, ומוציא שורה של מסקנות והתנהגויות. כך, תופס הילד את עצמו כ”אשם” ומאמין בכך, אף מבלי לחבר זאת להתנהגות שגרמה לכך.  עם הזמן הוא ישתכנע בכך יותר ויותר ואף יאמץ התנהגויות שתואמות את התפיסה הזו, בלי לדעת אפילו איך הוא הגיע לחשוב כך על עצמו.

אמונה זו נקראת סוגסטיה עצמית.  אפשר לומר שהמטרה שלנו היא להקנות לעצמנו סוגסטיות חיוביות, אשר יעזרו לנו להתחזק ולהצליח, וימנעו מאיתנו את הסבל הנגרם מהסוגסטיות השליליות.

ועכשיו בואו נתרכז לרגע – כיצד תכנסו למצב של היפנוזה עצמית?

בזמן שהאותיות האלה מגיעות אל העיניים והמוח, תוכלו לשים לב לצלילים שמסביב, להרגיש קצת יותר את הגוף במנוחה,את הנשימה. כנראה שיש כל מיני נושאים שמעסיקים אתכם כרגע- ייתכן שהם  קשורים להתלבטות או למשאלות, לזיכרון או לתחושות, להתמודדות עם נושא, או לאתגר מרפא. האם תרצו להתמודד אותם בעזרת היפנוזה עצמית? זוהי יכולת נגישה לכולנו,  שיכולה  לעזור ללמוד להתחבר אל הלא מודע, כי התשובות תמיד מגיעות מבפנים. רק שלא תמיד פשוט לסובב את העיניים פנימה. 

היפנוזה ספונטנית – אולי בעצם כבר חווינו היפנוזה?

בעת העתיקה אנשים היו מגיעים למקדשים, כדי להתפלל, לעודד תהליכי ריפוי ולחוות טרנס-פורמציות. אפשר להגיע למצבים של היפנוזה עצמית דרך מוזיקה, ריקוד,  ציור, ואמנות בכלל. זה יכול לקרות גם בביצוע של פעילות מוטורית שגרתית, או תוך כדי הליכה ברחוב ברגע של מפגש עם קרני שמש על עלה.

יש רגעים בהם אנשים נכנסים פנימה לתוך עצמם: המבט נראה מאוד מרוכז, לעיתים בוהה, בדרך כלל אין הרבה תנועה של הגוף, הנשימה קצבית ועמוקה, הם ממוקדים במשהו..

ייתכן שהם חווים רגע מיוחד, שאלה אישית, רגש, זיכרון שצף, ולפתע הם יכולים לשקוע לטראנס היפנוטי בלי לשים לב. גם כאשר אנו שוקעים במחשבות ומפספסים את הירידה הנכונה מאיילון, אנו בעצם חווים היפנוזה ספונטנית.

אם רוצים ללמוד היפנוזה עצמית, המורים המוכשרים ביותר הם ללא ספק הילדים שבתוכנו. ילדים יודעים הרבה על היפנוזה עצמית, ואנחנו זוכרים איך זה מרגיש, להסתקרן, לשחרר, לשאול שאלות, לדמיין משהו ולחוש אותו, מבלי להסתכן בתחושות של נכון ואסור, של לגיטימי או לא לגיטימי.

מהי המטרה עבורה אתם רוצים לעשות היפנוזה עצמית?

היפנוזה יעילה לטיפול במגוון קשיים, בהם:

  • חרדה – כולל התקפי חרדה, חרדת בחינות, חרדה חברתית, חרדת פרידה, פוביות שונות (מטוסים, חרקים, כלבים, נהיגה ועוד)
  • הכחדת הרגלים לא רצויים- כמו עישון, אכילת יתר, כסיסת ציפורניים, חריקת שיניים ועוד.
  • כאבים כרוניים- כולל כאבים אורטופדיים (גב, צוואר ועוד), פיברומיאלגיה, כאבי בטן, מיגרנות
  • מחלות שונות כולל מחלות פסיכוסומטיות- לדוגמא קשיי נשימה (לדוגמא אסטמה), בעיות עור (גירוד, פריחה, אטופיק דרמטיטיס ועוד)
  • הפרעות וקשיי שינה- החל מאינסומניה ועד הפרעות שינה מורכבות יותר
  • בעיות אלרגיה
  • מערכת העיכול- קשיים שונים ולא מוסברים כגון נטייה לכאבי בטן, יציאות לא סדירות ועוד
  • תמיכה לחולים אונקולוגיים- להקלת תופעות הלוואי של כימותרפיה ,חיזוק בתקופת המחלה
  • טיפולי שיניים- חרדים מביקור אצל רופא השיניים? זו אחת החרדות השכיחות ביותר. באמצעות היפנוזה תוכלו להפחית את רמת החרדה, להפחית את תחושת הכאב בזמן הטיפול ולהתמודד עם רפלקס ההקאה.

איך לתרגל היפנוזה עצמית כדי להגיע למטרה שלנו?

כניסה למצב היפנוטי מתרחשת באמצעות הרפייה. ניתן להגיע למצב של הרפיה לצורך היפנוזה על ידי נשימות עמוקות, כאלה שמכניסות את האוויר לתוך הבטן (לעומת נשימות שטחיות יותר). עם הנשימות תוכלו להתחיל להרגיש יותר ויותר רגועים… בזמן זה התת מודע שלכם פתוח למסרים ותחושות חדשות. אם בזמן זה תוכלו להגיד לעצמכם משהו שיסייע לכם, באופן הכי פשוט וקצר, תת המודע שלכם יווכל להטמיע את המסר. 

חשוב מאד לנסח את המסר (סוגסטיה) באופן חיובי ואפקטיבי, כך שיסייע לנו להגיע למטרה שלנו. לדוגמא: אני שולטת בחיים שלי מגיע לי להרגיש טוב אני אהובה על ידי המשפחה שלי ועוד ועוד.

בזמן שאתם אומרים לעצמכם את המסרים שבחרתם, דמיינו כיצד הם יכולים להתבטא. למשל, אם אתם אומרים שאתם אהובים על ידי המשפחה שלכם, דמיינו לכם את המשפחה שלכם בחוף הים, צוחקת אליכם, בעיניים אוהבות… דמיינו את עצמכם כילדים במיטה, אשר ההורים מחבקים אותם לפני השינה, או דמיינו את עצמכם מתקשרים להורים שלכם ושומעים את השמחה בקולם. ה”סרט” שתקרינו בזמן הטראנס ההיפנוטי ייקלט בתת המודע שלכם ויחזק מאד את הטמעת המסר שלכם. ככל שתשתפו בסרט שלכם יותר חושים (ראיה- של הסרט, שמיעה- של הדיבור, ריחות- של הבית וכדומה) ייטמע המסר טוב יותר. האם אתם  באמת יכולים לחוש את ה”סרט” שלכם? ככל שהסרט יהיה מבחינתכם יותר אותנטי, תוכלו להתחבר אליו רגשית ולהעצים עוד יותר את האפקטיביות של ההיפנוזה העצמית.

האם כולם יכולים להיכנס לטראנס היפנוטי?

רובם הגדול של האנשים יכולים להיכנס לטראנס ההיפנוטי, ברמות עומק שונות.  כ-10% מהם יוכלו להכנס לטראנס עמוק ואפקטיבי במיוחד  ואילו כ- 5% מהאנשים לא יצליח להיכנס למצב היפנוטי ללא סיוע.

בואו נתחיל לתרגל!

קרול אריקסון, בתו של ד”ר  מילטון אריקסון, אשר נחשב לאבי ההיפנוזה המודרנית, פיתחה שיטה ידועה ומעניינת ללימוד היפנוזה עצמית. נסו זאת בעצמכם!

שבו בתנוחה נוחה,  קחו 3 נשימות עמוקות 

  1. עצמו את העיניים והרגישו את השרירים שמסביב לעיניים מרפים, קחו כמה נשימות פתחו עיניים וציינו לעצמכם  4 דברים שאתם רואים בשמם. 
  2. עצמו עיניים, הקשיבו וציינו לעצמכם 4 צלילים שאתם שומעים.
  3. הרגישו וציינו לעצמכם 4 תחושות ופתחו עיניים.

זה סיבוב אחד.  לאחר השלמה של סיבוב אחד- מה אני רואה? מה אני שומע? מה אני חש? 

חזרו שוב עם 3 אובייקטים, 2, ואז 1. לסיום אפשר להישאר כמה רגעים בעיניים עצומות ולהנות מהתחושות.  

קחו את הזמן!  אריקסון הציעה שתישארו כך מספר רגעים לרגיעה עצמית

בצעו את התהליך פעם ביום, בשעה בה אתם יכולים להיות פנויים לחלוטין לתהליך.

לאחר תקופה של שבוע תוכלו לבחון את השיפור בתחושה שבחרתם לעצמכם.

היפנוזה עצמית – האם זה מסוכן?

היפנוזה עצמית או כל טיפול בהיפנוזה אינו מסוכן כלל, כל עוד הוא מבוצע במסגרת טיפול פסיכולוגי או רפואי, על ידי מומחה להיפנוזה, בעל רישיון ממשרד הבריאות.

בזמן הטראנס ההיפנוטי לא תישנו, לא תאבדו את ההכרה וגם לא ניתן יהיה לשכנע אתכם לעשות משהו שלא תרצו. חשוב להבין כי רוב המיתוסים ביחס להיפנוזה נולדו בסרטים ובבמות הבידור . וגם נשארו שם….

מה ההבדל בין היפנוזה עצמית, מדיטציה ומיינדפולנס?

יש הרבה הבדלים. היפנוזה עצמית היא מצב של ריכוז ועוררות גבוהים, במהלך ההיפנוזה בוחר המהופנט את הסוגסטיות אותן הוא רוצה להטמיע בהתאם לקשיים עמם הוא רוצה להתמודד. ההרפיה היא רק הדרך להיכנס לטראנס ההיפנוטי, ורמת השליטה האקטיבית של המטופל בטראנס היא גבוהה מאד.

לעומת זאת, במדיטציה או במיינדפולנס רמת השליטה של האדם היא בד"כ נמוכה והמטרה היא בעצם “לשחרר” או "להתבונן". לשחרר את הסטרס, את הקושי, את השליטה, להתבונן בכאב, אפשר לומר שככל שאנחנו נכנסים עמוק יותר לתוך המדיטציה, כך אנו נהיים יותר פאסיביים.

מיתוסים על היפנוזה עצמית

היפנוזה לילדים- חשבתם שילדים לא יכולים להיכנס להיפנוזה? ההפך הוא הנכון! לילדים קל בהרבה להחכנס לטראנס היפנוטי ממספר סיבות, בהן היכולת הטבעית שלהם לדמיין ולשחק משחקי תפקידים, הגנות ומעצורים מועטים יותר אשר מגנים על נפשם ועל תת המודע (בכל זאת, הם חוו פחות קשיים ובאופן טבעי לא בנו  לעצמם חומות הגנה).

היפנוזה עצמית יכולה לסייע גם לילדים להתמודד עם חרדות, סטרס, כאבים שונים, דימוי עצמי וביטחון עצמי נמוך ועוד.

מי יכול לעסוק בטיפול בהיפנוזה במדינת ישראל?

החוק במדינת ישראל מגדיר כי רק פסיכולוגים מומחים, רופאים ורופאי שיניים מורשים לבצע היפנוזה, אלה נדרשים לעבור קורס מקיף בהיפנוזה, לעבור מבחן ולקבל רישיון להיפנוט ממשרד הבריאות. עם זאת, אנשים יכולים ללמוד לעשות היפנוזה עצמית בצורה בטוחה כדי לסייע לעצמם, לשפר את החיים, להתחבר אל הלא מודע ואל היכולות הפנימיות שלהם.  

רוצים ללמוד לבצע היפנוזה עצמית ולהתמודד טוב יותר עם הקשיים שהחיים מזמנים? אתם מוזמנים לפנות אליי ואשמח לסייע.

חרדות ופחדים אצל ילדים

“אמא, אני מפחד”ילדים רבים סובלים מפחדים שונים וחרדות. ישנם פחדים שכיחים יחסית, כמו פחד מחושך, פחד מבעלי חיים מסוימים, חרקים או חרדת נטישה. במרבית המקרים,

קרא עוד »

רצים בכוח הדמיון

אני רץ ורץ… לא מפסיק. הכל מסביבי מתחיל להיעלם. שום דבר כבר לא חשוב. רק לרוץ עוד ועוד. מהר יותר.רגוע יותר. ולהמשיך.הגוף שלי פועל מעצמו,

קרא עוד »

טיקים אצל ילדים

מהם טיקים? טיקים הם תנועות חוזרות בלתי רצוניות של שרירי הפנים, העיניים או הגוף- מצמוץ בעיניים, תנועה מהירה של הכתפיים, תזוזה של האף או הפה,

קרא עוד »

תפריט נגישות

בתקופה קשה זו עולים באופן טבעי פחדים וחרדות רבות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לקבלת טיפול מקצועי מיידי

מרחוק או בקליניקה ברמת אביב.

שיהיו לנו ימים שקטים וטובים.