פחד קהל

פחד קהל

דורית, בת 35, לא ישנה כמעט לילה שלם כשהייתה צריכה למחרת לדבר דקה במעגל נטוורקינג. היא הייתה יועצת מנוסה ובעלת בטחון עצמי. עם זאת, התקשתה מאד לעבור את המשוכה הזו, ולהגשים את הפוטנציאל שידעה שיש לה, גם בעמידה מול קהל.

למחרת בבוקר גילתה שכל ההכנות והאימונים עזרו להצגה עצמה, אך עדיין לא הצליחה להשתחרר ולהרשים את הקהל שישב מנומנם בבית הקפה בתשע בבוקר, ובפנים- היא הייתה מאוד לא רגועה.
פחד קהל (או פחד במה) כרוך בחרדה משמעותית מדיבור בפני קהל. אפשר לומר כי הוא משלב חרדת ביצוע עם מקרה ספציפי של חרדה חברתית.
אנשים המתמודדים עם התופעה נוטים להמנע מסיטואציות בהן ייאלצו לעמוד על במה ולדבר בפני קבוצה גדולה של אנשים– לדוגמא: הצגה בבית הספר, תפקידים פיקודיים בצבא, הופעות שונות (מוזיקאים, שחקנים ועוד) , השתתפות בישיבה בעבודה, עבודה בהוראה, או כאלה הדורשות מתן הרצאות ופרזנטציות שונות. עם החמרת הפחד, ירחיב האדם את ההמנעות למגוון רחב של סיטואציות הכוללות דיבור בפני קהל. מעניין לראות כי חלק גדול מהחרדים מקהל ימצאו את עצמם דווקא מלאי בטחון במסגרת קבוצה קטנה של אנשים.
קשה מאד להגדיר מתי התחילה או התפתחה ההפרעה אולם אין ספק שהיא מקשה על המתמודדים איתה במעגלים שונים בחיים.ברוב המקרים היא הקושי יחריף כאשר האדם נדרש לעמוד ולדבר בפני הקהל לעומת ישיבה.

מתי יש לטפל בפחד קהל?

בתיאוריה, מומלץ לטפל בפחד הבמה מוקדם ככל האפשר- כאשר אנו נחשפים לה בפעולה בצופים או בבית הספר. עם זאת, גם כאשר אנו הופכים לבוגרים והפחד מונע מאיתנו למצות את יכולותינו- להתקדם בעבודה או אף לבחור מקצוע בו נוכל להמנע מדיבור בפני קהל, כדאי להקדים ולטפל בבעיה.

תסמינים גופניים

המתמודדים עם פחד זה ייסבלו לרוב מאחד או יותר מהתסמינים הבאים בבואם לדבר מול קבוצה גדולה של אנשים: הזעת יתר (כולל בידיים), קשיי נשימה, רעד, סחרחורת, דפיקות לב מואצות או הסמקה.

מהו הטיפול האפקטיבי ביותר בפחד קהל?

סוג הטיפול האפקטיבי ביותר הוא לרוב טיפול התנהגותי קוגניטיביCBT- . טיפול זה מאפשר בחינה מעמיקה של הגורמים לפחד הקהל בהקשר לסיטואציות השונות, טיפול קוגניטיבי להתמודדות עם מחשבות אוטומטיות הנוגעות לחשיפה בפני קבוצת אנשים, חשיפה הדרגתית למרכיבים הכוללים עמידה ודיבור בפני קהל , במקביל לתרגולים וכלים להרגעה עצמית. בחלק מהמקרים, ובהתאם להעדפת המטופל נוכל לשלב גם טיפול בהיפנוזה בתהליך.

שלבי התהליך:

1. היכרות עם האדם והפחד
2. זיהוי הגורמים לפחד והביטויים השונים שלהם
3. זיהוי סיטואציות או דרכי המנעות מעמידה בפני קהל
4. חשיפה הדרגתית לדיבור בפני קהל

חשיפות לדוגמא:

1. חשיפה עצמית בבית לסיטואציה מדומיינת של הרצאה בפני קהל
2. צילום עצמי בוידאו ללא קהל אמיתי
3. חשיפה בפני קבוצה קטנה של חברים
4. דיבור על במה בפני אולם ריק
5. חשיפה בפני קבוצה קטנה של חברים/עמיתים
6. הדבר האמיתי: דיבור קצר בפני קהל

זהו כמובן רק סולם לדוגמא. יש להתאים את הסולם למאפייני הפחד של המטופל

על הטיפול

טיפול CBT בפחד במה הוא טיפול קצר עם אחוזי הצלחה גבוהים ביותר.

מתכוננים לפרזנטציה הבאה? זה הזמן לפנות ולהתמודד עם פחד הבמה שלכם. רוב הסיכויים שהוא לא ייעלם לבד… ביחד זה קל יותר.