הכנה לפרוצדורות רפואיות

במהלך החיים אנו נאלצים לבצע פעולות שונות על מנת לשמור ולטפל בגוף שלנו-  למדוד חום, לבלוע כדורים, לעשות בדיקת דם, חיסונים, טיפולי שיניים,או אפילו ניתוחים…  כולנו חוששים לפחות מחלק מהפעולות הללו או מהשלכותיהן. אם מדובר בחרדה מבליעה, חרדה מהדקירה, פחד מתהליך ההרדמה, או חרדה דנטלית,  החרדה זו היא בעצם מנגנון הגנה טבעי של הגוף, המאותת לנו כי מדובר בחוויה של איום על שלמות גופנו.

ברוב המקרים הבדיקות והפרוצדורות הרפואיות השונות עוברות בהצלחה,אך  לעתים ההתמודדות והחששות מהשלכת הפרוצדורה יכולים להקשות, ובמקרים מסוימים אף לגרום לדחיית הטיפול . אמנם הדחייה מרגיעה מעט, אולם החרדה מועצמת חזרה מהר מאד עם המחשבה על המשמעות והסיכון שבדחייה, בעיקר אם היא חוזר ונשנית.

 אנו יודעים ממחקרים רבים ש”חרדת ציפייה” בעת ביצוע של פרוצדורה רפואית מסוימת יכולה להעצים את תחושות הכאב, ובמקרים מסוימים אף להשפיע על ההחלמה של הגוף. בתקופות אלה מומלץ להשתמש בכלים שונים שיסייעו לנו לצמצם משמעותית את התחושות הלא נעימות, ולשפר את ההתמודדות של הגוף.

איך נוצר הפחד?

עוד לפני הפרוצדורה הרפואית, בדרך כלל אנשים חוששים משיבושים שונים ומההשלכות הספציפיות של הפרוצדורה. למשל, בדיקת לחץ דם יכולה לעורר אצל אנשים מסוימים עלייה משמעותית בלחץ הדם, מה שלא מאפשר לרופא לקבל תמונה אמיתית של לחץ הדם, וגורם למטופלים להמשיך לחשוש ממצב הלב.               בטיפול אצל רופאי השיניים אנשים בדרך כלל חוששים מהזריקה, מהכאב, ומהצורך להישאר ללא תנועה בזמן הפרוצדורה. בניתוחים ובבדיקות לרוב החששות המרכזיים נובעים מההשלכות על התפקוד והבריאות הכללית. אבל, בנוסף למאפיינים של הפרוצדורה הספציפית, חשוב להבין כי החרדה עצמה יכולה להיגרם מסיבות שונות:

בדיקות וטיפולים רפואיים קודמים, הערות של קרובים ובני משפחה, מסרים לא ברורים של הרופאים בדבר מהות הפרוצדורה, אמונות לא נכונות בדבר מהלך הבדיקה והשיקום, חשש מהכאב ומההשלכות האישיות על החיים.

איך נצליח להתמודד טוב יותר?

מחקרים מראים כי היפנוזה עצמית יכולה לעזור לנו להגיע לבדיקה (או לניתוח או לטיפול) רגועים ומוכנים יותר, עם רמה גבוהה משמעותית של שליטה וקבלה , להשפיע לטובה על האופן בו הגוף חווה את הפרוצדורה ועל תהליכי ההחלמה.

דוגמאות מהקליניקה:

  • בטיפולי פוריות מטופלות שהגיעו רגועות לשלבי הטיפול הרפואי השונים חוו שיעורי הצלחה גבוהים יותר באופן משמעותי
  • בבדיקות דם מטופלים שמצליחים ללמוד לשלוט בלחץ הדם לא חווים תחושות הדומות להתעלפות, וחווים דווקא תחושת שליטה גבוהה יותר במהלך הבדיקה
  • אנשים הנכנסים לניתוח במצב של לחץ נמוך יותר מחלימים מהר יותר, ונזקקים לפחות תרופות נוגדות כאב בתהליך השיקום
  • בטיפולי שיניים- מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית  שמצליחים לחוות הרפיה מדווחים  על פחות כאב ועל החלמה מהירה יותר

היפנוזה רפואית להכנה לטיפולים רפואיים- איך זה עובד?

ההיפנוזה מסייעת לנו :

  • ללמוד טכניקות של היפנוזה עצמית להרגעה במהלך  הטיפול הרפואי
  • לדמיין את הבדיקה/טיפול המוצלחים ולהתכונן אליהם
  • לנסוע בזמן לאחרי הטיפול המוצלח
  • לחוות מודעות מוגברת לנושאים רגשיים שיכולים לסייע
  • להשתמש במאגרים של הלא מודע והדמיון
  • להתחבר ולחזק את יכולות השיקום וההחלמה הטבעיות של הגוף

אז שיעבור לכם בקלות ובהצלחה!

חרדות ופחדים אצל ילדים

“אמא, אני מפחד”ילדים רבים סובלים מפחדים שונים וחרדות. ישנם פחדים שכיחים יחסית, כמו פחד מחושך, פחד מבעלי חיים מסוימים, חרקים או חרדת נטישה. במרבית המקרים,

קרא עוד »

רצים בכוח הדמיון

אני רץ ורץ… לא מפסיק. הכל מסביבי מתחיל להיעלם. שום דבר כבר לא חשוב. רק לרוץ עוד ועוד. מהר יותר.רגוע יותר. ולהמשיך.הגוף שלי פועל מעצמו,

קרא עוד »

טיקים אצל ילדים

מהם טיקים? טיקים הם תנועות חוזרות בלתי רצוניות של שרירי הפנים, העיניים או הגוף- מצמוץ בעיניים, תנועה מהירה של הכתפיים, תזוזה של האף או הפה,

קרא עוד »

תפריט נגישות

בתקופה קשה זו עולים באופן טבעי פחדים וחרדות רבות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לקבלת טיפול מקצועי מיידי

מרחוק או בקליניקה ברמת אביב.

שיהיו לנו ימים שקטים וטובים.