טיפול בחרדה

 

חרדה היא תגובה טבעית משולבת – פיזית, רגשית ומחשבתית, לגורם או מצב מאיים.     במקור, הייתה החרדה כלי הישרדותי שהתפתח באדם (כמו בשאר בעלי החיים) וסייעה להתמודד עם סכנות סביבתיות. אולם כיום, משהסכנות הפיזיות לחיינו מועטות יחסית, נותרה התגובה שמטרתה היתה להגן עלינו, תוך הכנסתנו למצב דרוך במיוחד שיאפשר לנו להחליט אם להילחם בגורם המאיים או לברוח (ובמקרים מסוימים- לקפוא).    כאשר התגובה הזו מופיעה גם במצבים שאינם מסכני חיים, מפריעה למהלך החיים, ויציבה יחסית, יתכן כי מדובר באחת מהפרעות החרדה.

חשוב להדגיש כי חרדה היא קודם כל תגובה טבעית ומגוננת, לחוויה של איום, וניתן אף לומר כי הטיפול הוא אינו בחרדה עצמה (שכן היא מנגנון ההגנה של הגוף והנפש), אלא במפגש הדרגתי עם הגורמים שמעוררים את החששות, תוך שחרור של תחושות החרדה. 

כיום, כנראה שכמעט כל אדם סובל או סבל מאפיזודות של חרדה משמעותית בימי חייו, וכנראה אפילו בשנה האחרונה. קצב החיים המודרני והדרישות האינסופיות שלנו מעצמנו ושל הסביבה מאיתנו, עלולות בקלות ליצור חוסר איזון שמתבטא בין השאר בחרדה.   מעבר לשיפור הרגלים של תזונה, שינה, ופעילות גופנית, שיכולים לסייע, במקרים מסוימים של הפרעות חרדה עולה צורך להתמודד עם החרדות הספציפיות באופן ממוקד יותר.

קיימים סוגים שונים של הפרעות חרדה, ביניהם:

הפרעת חרדה מוכללת–  אין גורם או מצב ספציפי הגורם לחרדה, אבל יש דאגה קבועה סביב נושאים רבים ומגוונים. הפרעת חרדה מוכללת (GAD) היא מהשכיחות בהפרעות החרדה. במקרים מסוימים החרדה יכולה להיות מוכללת אבל עדיין מאורגנת סביב נושא עיקרי, כמו למשל “חרדת בריאות” (הקשורה במה שפעם נקרא “היפוכונדריה”).

חרדה חברתית– פחד מדיבור או פעולות מסוימות המבוצעות בסיטואציות חברתיות או מקצועיות בפני אנשים אחרים, לרוב זרים (לא בני משפחה). הפחד נגרם כתוצאה מחשש מביקורת ומבוכה ועלול לגרום להימנעות מסיטואציות חברתיות ואף לבידוד.

חרדת בחינות–  קשורה גם בחרדת ביצוע ונובעת מחשש מביצוע משימות תחת מדידה והערכה. לעיתים קרובות הפחד הרב מכישלון מונע מאנשים למצות את הפוטנציאל שלהם בסיטואציות אלה.

פחד קהל– פחד לדבר / להיכשל בפעילויות שונות בפני קבוצה גדולה של אנשים. שונה מחרדה חברתית בכך שמופיעה ספציפית כשיש קהל. חרדה זו שכיחה ביותר ונחשבת להפרעה רק כאשר יש רצון וצורך להופיע מול קהל ופגיעה באיכות החיים עקב החרדה.  

התקפי חרדה/פאניקה- תחושת פאניקה (לרוב מלווה במחשבות: “אני הולך למות/להשתגע”) המלווה ברוב המקרים בעליית דופק , הזעה, מועקה בחזה ותחושת חוסר אונים.

חרדת נהיגה–  זוהי פוביה המתבטאת בחוסר יכולת לנהוג, במקרים קלים יותר מתבטאת בנהיגה הנתפסת על ידי האדם כמסוכנת יותר (למשל כבישים מהירים). החשש הוא בעיקר מהיפגעות של האדם בעצמו, ובמקרים אחרים גם מפגיעה באחרים. חרדה אחרת הקשורה בחרדה זו היא “חרדת טיסה”, אשר בעקבותיה אנשים נאלצים להגביל את החופש שלהם.

פחדים ופוביות ספציפיים—פחד מחפצים, אנשים או סיטואציות שונות- יחשב להפרעה במידה והוא עקבי,
גורם למצוקה משמעותית, ובמשך כחצי שנה לפחות, למשל:            

  • מצבים רפואיים: חרדה דנטלית, פחד מבדיקות דם, פחד ממחטים, מבליעה
  • בעלי חיים: פחד מעכבישים, ג’וקים, כלבים
  • מקומות: פחד גבהים, מקומות סגורים, ים 

הפרעות אחרות הקשורות בחרדה הן PTSD (הפרעה פוסט טראומטית) ו OCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית).

איך מטפלים בחרדה?

 קיימות מגוון גישות לטיפול בחרדה, והמטפל המיומן יידע להתאים את הגישה המתאימה לפי סוג, עומק ואופי החרדה, מידת הפגיעה באיכות החיים והעדפות המטופל.

  • CBT–  טיפול קוגניטיבי התנהגותי . שיטה ממוקדת וקצרת טווח העושה שימוש במוטיבציה ובלמידה של המטופל כיצד יוכל להתמודד עם החרדה. השיטה עוסקת בשינוי ושיפור החיים באמצעות שינוי של מחשבות אוטומטיות והתנהגויות שונות הקשורות בניסיון להימנע מהמפגש עם הגורמים שנתפסים כמאיימים, ובשחרור הדרגתי.
  • היפנוזה-  כלי יעיל גם לטיפול בחרדות ופחדים. בעזרת ההיפנוזה לומד המטופל לעשות שימוש ביכולות הדמיון שלו, ביצירתיות של התת מודע, ובחיבור לגוף – ככלים להתמודדות עם הקשיים השונים והחרדה.
  • ביו פידבק – שיטה המשלבת אלמנטים מעולם הרפואה, הפסיכולוגיה והמחשוב. בביופידבק מנוטרים המדדים המרכזיים של החרדה (למשל קצב פעימות הלב וההזעה) וכך לומד המטופל (לעיתים בסיוע של תרגילי נשימה והרפיה) להשפיע על תחושותיו ולהפחית תחושות את תחושות החרדה.
  • טיפול תרופתי/שימוש בחומרים-  ניתן על ידי רופא מומחה בלבד. קיימים היום מגוון של תרופות שלעיתים מסייעות בהתמודדות עם החרדה, למשל מסוג  SSRIאו ממשפחת הבנזודיאזפינים. בחלק מהמקרים ניתן גם לנסות להיעזר בצמחי מרפא, כאשר ברוב המקרים של טיפול תרופתי או שימוש בצמחים מומלץ לשלב כיווני טיפול נוספים. באיזון הכימי יכולים לסייע גם שיפור באיכות השינה/  שינוי תזונתי/  פעילות גופנית.

סובלים מחרדה? מחפשים את הפתרון המתאים לכם? אתם מוזמנים ליצור עמי קשר ונחשוב יחד לגבי סוג הטיפול האפקטיבי ביותר לחרדה ממנה אתם סובלים. לא חייבים לסבול! בחלק  מהמקרים ההקלה מתחילה כבר לאחר הטיפול הראשון או השני.