במהלך השנים הצטברו בעולם עדויות על כך ששימוש בהיפנוזה על ידי אנשים שלא הוכשרו לכך ואינם בעלי מקצוע טיפולי עלול לגרום לבעיות פיזיות ופסיכולוגיות. כנראה עקב חוסר בידע בסוגיות הקשורות בבריאות הנפש, נושאים אתיים, והתמודדות עם סיבוכים (גם אם הם די נדירים בשימוש בהיפנוזה). 

זה היה הבסיס להחלטה להסדיר בחוק את השימוש בהיפנוזה. בכל מדינה יש רגולציה שונה לגבי למי מותר להשתמש בהיפנוזה, ותחת איזה תנאים. בישראל, בשנת 1984 נחקק “חוק השימוש בהיפנוזה” שקובע כי רק פסיכולוגים מומחים, רופאים ורופאי שיניים בעלי רשיון להיפנוט ממשרד הבריאות יוכלו לבצע טיפול בהיפנוזה לצורך המטרות שהוגדרו בחוק, ולאחר קבלת אישור מהמטופל.

במדינת ישראל השימוש בהיפנוזה ללא רישיון הוא עבירה פלילית, באתר של משרד הבריאות ניתן לחפש במאגר בעלי הרישיון בהיפנוזה רפואית ולבדוק אם המטפל מוסמך ומורשה לטפל בהיפנוזה, ותחת איזה תחום מומחיות.

כל איש מקצוע שקיבל רישיון להיפנוזה רפואית ממשרד הבריאות רשאי לטפל רק בתחום מומחיותו:רופאי שיניים מטפלים בהיפנוזה בתחומים של חרדה דנטלית, רופאים מטפלים בתחום מומחיותם (נוירולוג בנושאים נוירולוגים, רופאי כאב בכאב, …), ופסיכולוגים מטפלים בהיפנוזה בסוגיות בתחום מומחיותם הפסיכולוגי. לכן, כדאי למצוא מטפל בהיפנוזה שמומחה בטיפול בבעיה בה רוצים לטפל בלי קשר להכשרתו הנוספת כמטפל בהיפנוזה- כלומר, פסיכולוגים מומחים לבעיות פסיכולוגיות ורופאים בתחום המומחיות שלהם לבעיות רפואיות. 

החוק קובע מספר הגדרות משמעותיות המתייחסות לטיפול בהיפנוזה:

מהו היפנוט?

לשון החוק: “היפנוט” – פעולה או תהליך המיועדים או עשויים לגרום באמצעות סוגסטיות לשינויים במצב תודעתו ובמודעתו של אדם אחר וכן לשינויים בגופו, בתחושותיו, ברגשותיו, בחשיבתו, בזכרונו או בהתנהגותו.

הסבר: זו היא הגדרה כללית יחסית. היפנוזה היא מצב של ריכוז רב המופנה פנימה במטרה להביא לשינוי במצב נפשי או גופני ולהתחבר אל הלא מודע. ניתן לומר כי באופן טבעי כל מצב של היפנוזה הוא בעצם היפנוזה עצמית ותפקידם של הפסיכולוג או הרופא שמסייעים בכך הוא רק לכוון ולהדריך את המטופל בתהליך, ולדאוג שהחוויה תהיה טיפולית ומעצימה. מכיוון שמדובר בהגדרה כללית החוק מוסיף ומגדיר את התנאים להיפנוט.

תנאים להיפנוט

החוק מגדיר במדויק את מטרות ההיפנוט אשר רק עבורן יוכל מורשה להיפנוט לסייע לאדם להכנס להיפנוזה:

  1. אבחון או טיפול רפואי
  2. אבחון או טיפול פסיכולוגי
  3. מחקר מדעי
  4. הוראה מדעית בתחום ההיפנוזה
  5. רענון זכרון במהלך חקירה משטרתית או בטחונית.

דוגמאות לשימושים אסורים בהיפנוזה:

נפתלי אדרי הוא פסיכולוג רפואי מומחה ובעל רישיון להיפנוזה ממשרד הבריאות. מרצה בפני רופאים ופסיכולוגים ומלמד את התחום הפסיכולוגי בהכשרה בהיפנוזה רפואית לקבלת רישיון ממשרד הבריאות.

תפריט נגישות

בתקופה קשה זו עולים באופן טבעי פחדים וחרדות רבות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לקבלת טיפול מקצועי מיידי

מרחוק או בקליניקה ברמת אביב.

שיהיו לנו ימים שקטים וטובים.