חרדה חברתית

מתקשים לדבר בחברת אנשים לא מוכרים? מרגישים סימפטומים של דופק מואץ, זיעה קרה, קפאון או מחנק? ייתכן מאד שאתם סובלים מחרדה חברתית. 

חרדה חברתית היא מהחרדות הנפוצות ביותר בשנים האחרונות. כל אחד מאיתנו חווה סיטואציות קלות עד קשות של חרדה חברתית- אם בדיבור עם אנשים זרים או בסיטואציה חברתית מרובת אנשים, בריקוד, אכילה או שתייה לפני אחרים.

מצד שני לכולנו צורך טבעי להתקרב לאנשים אחרים, לחברים, לבני או בנות המין השני וגם למשפחה היותר מורחבת. כך שמתחת לפני החרדה, קורצים לנו רגשות נעימים וחיים, להיות אהודים, להרגיש קרבה ואינטימיות. אבל, כדי שנוכל להרגיש כך, עלינו להתמודד עם אינטראקציה קרובה יותר עם השנים ולהתמודד עם החרדה.

מחקרים מראים כי חרדה חברתית נפוצה יותר אצל נשים ומתבטאת באופן שונה אצל נשים וגברים. נראה שהציפיות הסביבתיות השונות להבעת רגשות “לגיטימיים” כמו כעס, עצב, בדידות וצורך באינטימיות שונות מאד ומשפיעות על הביטוי שלהם בחברה. הפחד מאינטראקציה חברתית מונע מאיתנו להתנסות בפעילויות חדשות ולהכיר אנשים נוספים ומצד שני מצופה מאיתנו להתקדם במסלול החיים ולהתפתח.

חרדה חברתית ואינטרנט

רבות נכתב על הקשר בין התחזקות הפעילות ברשת לבין יחסים אנושיים בין אנשים. השורה התחתונה היא שדווקא ריבוי הקשרים ברשת מטשטש את הקושי שלנו להתקרב באמת לאנשים, להבין מסרים לא מילוליים והבעות פנים.

לא מפתיע אם כך, כי בקרב ילדים וצעירים ישנה נסיגה של ממש בתקשורת הבין אישית, מה שמשאיר מבוגרים צעירים וילדים בבית, ליד המחשב, בלי קשרים חברתיים משמעותיים.

איך נראות הסיטואציות האלה בחיים?

ממש אבל ממש לא בא לך. אתה לא מרגיש שייך עוד לפני שפגשת אותם. ומה אם תתקע בשיחה? ומה אם לא יהיה לך מה להגיד? ומה אם הם יגידו לה שאתה בעצם לא מתאים לה? אתה מחפש תירוץ טוב. אתה חייב להישאר בעבודה. אולי ארוע, כן ארוע בעבודה זה טוב… אבל היא מתעקשת …. אתה הולך.

כבר כשאתה נכנס אתה שומע צחוקים ושיחות. היא מציגה אותך בפני כולם. אתה מנסה לחייך, אבל החיוך פשוט לא מגיע. שואלים אותך מה אתה עושה ואז אתה נפתח קצת ומספר. אבל, מייד אח”כ מתחילים לדבר על חופשות סקי. ואתה, מה יש לך להגיד בנושא? כלום. אז אתה שותק. ואח”כ עוברים לנושא אחר, אבל אין לך אומץ להשתתף בשיחה. מתי אפשר ללכת כבר?

חברה גררה אותך למסיבה

עונת המבחנים נגמרה ואיתה גם כל התירוצים. החברה איימה שלא תדבר איתך יותר אם לא תבואי איתה. יהיה שם בחור שהיא רוצה להכיר. היא כמובן רק מאיימת ועדיין, מאד חשוב לה שתבואי. אחרי שהוצאת את כל הארון החוצה הצלחת למצוא בגד שאת מרגישה בו טוב. אתן נכנסות. את מחפשת כורסא להתחבא בה, אבל אין! כמעט אין אפילו כסאות ואת שואפת להתמזג עם הקיר. בחור שבדיוק מגיע עם כוס בירה ביד מחייך אלייך. הוא חמוד, אבל את עושה את עצמך לא רואה. הוא לא מוותר. הוא מגיע ומתחיל לדבר איתך. את עונה לו בתשובות קצרות שלא מכילות יותר משלוש הברות. הוא מאד מוצא חן בעינייך, אבל את לא מצליחה להשתחרר. הוא מציע לך לרקוד ואת מסרבת ואומרת שכואבת לך הרגל. הוא הולך. את נשארת לבד. מאד לבד.  NEVER

חרדת קהל בעבודה

אתה עובד כבר שישה חודשים בחברה. לרוב, זה אתה והמחשב. מקסימום ישיבות צוות קטנטנות.  אבל כשאתה פונה אל מנהל הצוות עם רעיון חדש (אחרי הרבה התלבטויות ודחיות) הוא מתפעל ומציע לספר אותו למנכ”ל. אתה מתלבט. מנסה להתחמק. אולי עוד כמה ימים, בוא נבשל קודם את הרעיון עד הסוף, אתה מציע. הימים עוברים והוא מציע שוב. חבל! הוא אומר. אתה מסכים. אתם נכנסים למנכ”ל ואתה מניח לו להציג למנכ”ל את הרעיון שלך. המנכ”ל מקשיב והוא בוחן אותך במבט מפעם לפעם. בסוף השיחה הוא מציע לשניכם להצטרף לישיבת ההנהלה הקרוב כדי להציג את הרעיון. נפלא! הוא אומר ולוחץ לך את היד. ישיבת הנהלה? מי יציג שם? האם אצליח להציג את הרעיון לפני כל בכירי החברה או שאנסה לבקש ממנהל הצוות להציג אותו? אבל אז, גם הקרדיט יהיה שלו…. NO WIN SITUATION….. פחד קהל זה אני…

לסיכום:

כולנו מרגישים לעתים שקשה לנו לדבר עם אחרים- חברים, עמיתים לעבודה או אנשים אחרים. לעתים אפילו המחשבה על כך מכניסה אותנו לפחדים וללחץ. בחלק מהמקרים אנו מוצאים כי הפחד משתק ומביא להמנעות מלאה או חלקית מאינטראקציות חברתיות.

כך, גם האפשרות לחוות רגשות חיוביים וחמים סביב מפגש חברתי הופכת לבלתי אפשרית.

זהו כדור שלג שמזין את עצמו- מצד אחד המנעות ומצד שני חוסר האפשרות לחוות רגשות שיזינו את הרצון לאינטראקציה.

אז מה אפשר לעשות עם חרדה חברתית?

בשלב הראשון מומלץ מאד לקיים דיאלוג פנימי כן ולבחון את המצב. עד כמה משפיעה עליי החרדה החברתית? באילו מקומות היא מתבטאת באופן חזק יותר- בחלקים החברתיים? התעסוקתיים? עד כמה גורמת לי החרדה להמנע- ממפגשים, מפעילויות מהתקדמות?

במקרים הקלים יותר ניתן להציב משימות עצמיות ולנסות להתקדם ולהפתח. נסיונות מוצלחים מסייעים לנו להמשיך הלאה לנסיונות מורכבים יותר.

במקרים בהם החרדה והסימפטומים הנלווים אליה מהותיים ומביאים להמנעות מהותית, מומלץ להעזר בעזרה מקצועית.

טיפולי CBT הנערכים על ידי פסיכולוג מוצלחים מאד בטיפול בחרדה חברתית , כמו במקרים אחרים של חרדות.

זהו טיפול התנהגותי קוגניטיבי הפועל לשינוי הדרגתי של “מחשבות אוטומטיות” תוך שימוש במוטיבציה הפנימית לשינוי.

ניתן לשלב גם טיפול בהיפנוזה לחוויית סיטואציות חברתיות בדרך נעימה יותר

או ביופידבק- אשר מסייע בשליטה על רמות החרדה והסימפטומים הגופניים

באילו מקרים יש לפנות לטיפול  בחרדה חברתית?

בכל מקרה בו החרדה החברתית גורמת להמנעות מפעילויות שונות, משפיעה על המצב החברתי או התעסוקתי . כמובן שהטיפול מצריך מוטיבציה פנימית לשינוי. ואז אפשר להצליח!

שיהיה בהצלחה ובקלות!