טיפול במתבגרים

גיל ההתבגרות הוא גיל של סתירות וקונפליקטים. בגיל זה נתון הילד- מתבגר לשינויים רבים,  החל משינויים פיזיולוגיים והורמונאליים, שינויים חברתיים, שינויים קוגניטיביים ושינויים רגשיים. כתוצאה משינויים אלה ומהמשימות ההתפתחותיות של הגיל, נוטה המתבגר להעביר להוריו ולמבוגרים אחרים, מסרים סותרים ומבלבלים של דחייה והסתייגות מחד, ודרישה לתשומת לב מרובה, מאידך.

אחת הבעיות העיקריות של הקשר בין הורים לילדים בגיל ההתבגרות נעוצה בכך, שההורים נוטים “ליפול בפח” של הדחייה של המתבגר, ובעקבות זאת, מתרחקים ומסתייגים ממנו או לחלופין מפתחים חשדנות יתר וחטטנות. אולם חשוב לזכור, כי דווקא בגיל זה, הנער או הנערה זקוקים מאד לידו המכוונת של ההורה, היודע לכבד את פרטיותם ועצמאותם, אך נמצא שם גם כדי לשאול את השאלות הנכונות, לתת עצה טובה ובעיקר הכוונה ותמיכה רגשית.

באילו מקרים כדאי לפנות לייעוץ וטיפול רגשי עם המתבגרים שלכם?

  1. מקרים של חרדה ו/ או דכאון
  2. חשד להפרעות אכילה
  3. קשיי התנהגות
  4. קושי חברתי משמעותי, התבודדות, המנעות
  5. התנהגות שנראית לכם כהורים לא תקינה מהיכרותכם את ילדכם
  6. טראומה אישית או משפחתית
  7. מחלה של המתבגר או של בן משפחה קרוב
  8. קשיים בבית הספר
  9. פער משמעותי בין יכולת למיצויה
  10. חשד לנטייה אובדנית

ההתמודדות שלנו כהורים, עם ההתבגרות של ילדינו, מפגישה אותנו לעיתים קרובות עם סוגיות לא פתורות מעברנו. לכן, הדרך בה אנו מגיבים, פעמים רבות אינה יעילה או מתאימה למתבגר שלנו.  השפה והתקשורת שלנו לעתים אינן ברורות להם, ונתפסות כמיושנות ולא רלוונטיות.

נושאים אשר משמעותיים בעינינו, ייתפסו לעתים כשוליים ו”הטוב והרע” החדש, בנוי ממאפיינים שונים לגמרי בעיניהם, מאשר מה שהיה כשהיינו בגילם.

על כל ההתמודדויות האופייניות נוספות בעשור האחרון גם ההתמודדות עם תחום האינטרנט, על הרשתות החברתיות, החשיפה והמידע הרב העובר ולעתים פוגע.      במקביל, עלינו כמובן להתייחס להתמודדויות אינדיבידואליות (גם אם נפוצות) של מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז, חרדות, דיכאון, קשיים חברתיים, הפרעות אכילה ואובדנות.

גיל ההתבגרות הוא גיל מורכב לכל הנוגעים בדבר, אך לפני הכל למתבגר או המתבגרת עצמם, שנמצאים לעתים קרובות במצב הנתפס בעיניהם ומרגיש כלא מאוזן: ברמת העצמאות וברמת התמיכה להן הם מצפים, בשינויים פיזיולוגיים והורמונליים מהירים, ובשינויים בתפקידים בבית ובחברה.

טיפול פרטני או הדרכת הורים?

הטיפול היעיל ביותר בילדים ובמתבגרים הוא ברוב המקרים טיפול מערכתי. הוא משלב טיפול במתבגר/ת עצמם במקביל לעבודה עם ההורים ועם בית הספר. טיפול זה מצריך את הסכמתם של כל הצדדים והתגייסותם לתהליך.

חשוב לזכור כי מתבגרים הם עדיין ילדים. לכן, המלצתי היא על פי רוב לשלב הדרכת הורים בטיפול בכל מקרה. עם זאת, בפגישה הראשונה ביננו אנסה להבין מכם מדוע הגעתם לטיפול, האם אתם יזמתם את המפגש או המתבגר ומה עמדתו לגבי הטיפול.               במקרים בהם המתבגר/ת מבקשים להגיע לטיפול או מביעים נכונות, אין ספק כי שילוב הוא הדבר הנכון. המינון של פגישות ההורים ייקבע בהתאם לצורך ובהתאם להעדפה. הקשר עם בית הספר יתבצע גם הוא בהתאם לצורך ולהסכמת ההורים והמתבגר.

שביל הזהב של ההתמודדות עם המתבגר הוא איזון. איזון בין עצמאות, נפרדות וכבוד לפרטיות מחד לבין תמיכה ומעורבות מאידך, בין נושאים עמם עלינו להתמודד ולהתעקש ונושאים בהם גם עלינו לעתים לוותר, בין האפשרות להנות מקרבתם של ילדינו המתבגרים ליכולת לשחרר אותם ולתת להם לגדול. בדרכם.

 

חרדות ופחדים אצל ילדים

“אמא, אני מפחד”ילדים רבים סובלים מפחדים שונים וחרדות. ישנם פחדים שכיחים יחסית, כמו פחד מחושך, פחד מבעלי חיים מסוימים, חרקים או חרדת נטישה. במרבית המקרים,

קרא עוד »

רצים בכוח הדמיון

אני רץ ורץ… לא מפסיק. הכל מסביבי מתחיל להיעלם. שום דבר כבר לא חשוב. רק לרוץ עוד ועוד. מהר יותר.רגוע יותר. ולהמשיך.הגוף שלי פועל מעצמו,

קרא עוד »

טיקים אצל ילדים

מהם טיקים? טיקים הם תנועות חוזרות בלתי רצוניות של שרירי הפנים, העיניים או הגוף- מצמוץ בעיניים, תנועה מהירה של הכתפיים, תזוזה של האף או הפה,

קרא עוד »

תפריט נגישות

בתקופה קשה זו עולים באופן טבעי פחדים וחרדות רבות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לקבלת טיפול מקצועי מיידי

מרחוק או בקליניקה ברמת אביב.

שיהיו לנו ימים שקטים וטובים.