טיפול בילדים

טיפול בילדים ובמתבגרים

הילדים הם הדבר היקר לנו ביותר. אתגרים קשים שעוברים עלינו, מתגמדים לעיתים לנוכח קושי או כאב עמם מתמודדים הילדים. לכן, כאשר הילד מתמודד עם קושי רגשי, חברתי או התנהגותי, קשה לנו לעתים לבחון את הקושי בעיניים פקוחות ולסייע לו לעלות על הדרך.

אבל חשוב לזכור שילדים הם גמישים במהותם, סקרנים ועשירים בדמיון, ואינם מתמודדים עם הרגלים וקשיים שנים רבות כמונו. לפעמים באפשרותנו לסייע להם לעשות את השינוי בקלות יחסית, לאחר הבנת הקושי והגורמים לו. הטיפול מותאם לגיל, ליכולות הורבליות, לכוחות, ולאופי של הילד או הילדה. לעתים זהו טיפול במשחק, היפנוזה, ביו-פידבק, שילוב אמנות, טיפול התנהגותי קוגניטיבי או כל כלי אחר מארגז הכלים (והצעצועים) שיכול להביא לשינוי מהותי.

בין אם הילדים שלכם סובלים מחרדה, ממצב גופני, קושי חברתי, טראומה או כל קושי רגשי אחר, חשוב להבין שניתן, בכל מיני דרכים, לסייע לו/ה ולהרגיש טוב יותר. הדרך לשינוי ושיפור עוברת גם דרככם- סוכני השינוי המרכזיים בחיים של הילד/ה.

לאחר הצגה ראשונית של הקושי עמו מתמודד הילד/ה בשיחת טלפון, הפגישה הראשונה נעשית בשיתוף של לפחות אחד ההורים, ולאחר מכן שילוב של הטיפול במידת הצורך בהדרכות הורים/ מפגשים משותפים עם הילד/ או פגישות לייעוץ ועדכון לגבי התקדמות הטיפול.

טיפול רגשי לילדים

כאשר הילדים שלנו מתמודדים עם קשיים, מרגישים דחויים או מתנהגים באופן שפוגע בהם ובסביבתם אנו כהורים חשים לעתים תסכול, חוסר אונים ועצב.

הרצון לעזור להם מעלה בנו לעתים קשיים אישיים שלנו מן העבר, שהתמודדנו איתם כילדים או נערים. החום , האהבה הרבה והדאגה לא תמיד עוזרים לילד להגיע למקום בו היינו רוצים שיהיה, מה שמביא אותנו לחפש סיוע נוסף.

באילו מקרים פונים הורים לטיפול רגשי עבור ילדיהם?
  • קשיים רגשיים – המתבטאות בתגובות לא תואמות למצבים שונים, תחושה של עצב או דכדוך של הילד, התרחקות או המנעות ממצבים מסוימים.
  • קושי חברתי – מקרים בהם אתם רואים כי הילד אינו משתלב בחברת בני גילו, או חש דחייה מקבוצת הילדים בבית הספר או בגן.
  • קושי התנהגותי – מקרי אלימות מילולית או פיזית, התפרצויות זעם תכופות, קושי בהשתלבות במערכת החינוכית.
  • התמודדות עם מחלות ומצבים רפואיים – התמודדות עם מחלות המושפעות ממתח (מערכת העיכול, עור ועוד) וטיפולים רפואיים (בדיקות מורכבות או כואבות, זריקות וטיפולים שונים).
  • חרדות – חריפות אשר אינן תואמות את הגיל- חרדה מבעלי חיים או חרקים, חרדת נטישה, חרדה חברתית, פחד מחושך או מצבים אחרים.
  • מקרי טראומה – אשר גורמים לקושי רגשי ולעתים לנסיגה התפתחותית – תאונת דרכים, מוות או מחלה קשה של אדם קרוב או אחרות.
  • קושי במעברים – בין הגן לבית הספר, לחטיבת הביניים וכדומה.
  • הפרעות קשב וריכוז, הפרעות למידה, היפראקטיביות – הפרעות מערכתיות אשר באות לידי ביטוי בתחום הלמידה, בתחומים החברתיים או ההתנהגותיים.
כיצד אוכל לעזור לילדיכם?

על מנת שנוכל לסייע באופן משמעותי לילדיכם, אפגש עמכם לפגישה ראשונית בה אוכל להקשיב לקשיים כפי שאתם רואים אותם, לרקע המשפחתי ולפרטים נוספים החשובים לתהליך.

לאחר מכן אפגש גם עם הילד/ה ליצירת קשר ושיחה, בהתאם לגיל וליכולות הורבליות של הילד. התהליך יתנהל באופן מדואג ומותאם לילד, ליכולותיו והעדפותיו שכן לרכישת אמונו יש משקל רב בהצלחת הטיפול. ארגז הכלים שלי כולל טיפול במשחק PLAY THERAPY (כלי אפקטיבי במסגרת טיפול פסיכולוגי לילדים) , ביופידבק, היפנוזה, טיפול דינאמי לילדים וכמובן הדרכת הורים.
ככל שהילד צעיר יותר תהיה משמעות רבה יותר לעבודה עם ההורים כסוכני השינוי העיקריים והדמויות המרכזיות בחייו של הילד.

בחלק מהמקרים, ועל פי העדפתכם ואישורכם, אמליץ לעבוד גם מול המורה או הגננת, על מנת לגייס אותה לסייע לילד ולהבין מהו הוא מתנהג כפי שהוא מתנהג. כאשר כל הגורמים המרכזיים בחייו של הילד משתפים פעולה ובעלי מוטיבציה לעזור לשינוי, סיכויי ההצלחה גבוהים ביותר.

מתלבטים?

אני מודע לקושי הרב לעיתים בפנייה לטיפול רגשי עבור הילדים, כמו גם לקשיי ההתמודדות היומיומיים כאשר מה שקורה לא מתחבר עם החלומות והרצונות שלנו.

האופטימיות שלנו נשאבת גם מהעשייה והעזרה לילדים, כדי שההתמודדות הקשה תהיה קצרה יותר ותהפוך לחיים מאושרים יותר, שקטים ושמחים של ילדינו ושלנו.

התקשרו אליי ואשמח להתלבט יחד איתכם.

טיפול במתבגרים

גיל ההתבגרות הוא גיל של סתירות וקונפליקטים. בגיל זה נתון הילד- מתבגר לשינויים רבים, החל משינויים פיזיולוגיים והורמונאליים, שינויים חברתיים, שינויים קוגניטיביים ושינויים רגשיים.

כתוצאה משינויים אלה ומהמשימות ההתפתחותיות של הגיל, נוטה המתבגר להעביר להוריו ולמבוגרים אחרים, מסרים סותרים ומבלבלים של דחייה והסתייגות מחד, ודרישה לתשומת לב מרובה, מאידך.

אחת הבעיות העיקריות של הקשר בין הורים לילדים בגיל ההתבגרות נעוצה בכך, שההורים נוטים “ליפול בפח” של הדחייה של המתבגר, ובעקבות זאת, מתרחקים ומסתייגים ממנו או לחלופין מפתחים חשדנות יתר וחטטנות. אולם חשוב לזכור, כי דווקא בגיל זה, הנער או הנערה זקוקים מאד לידו המכוונת של ההורה, היודע לכבד את פרטיותם ועצמאותם, אך נמצא שם גם כדי לשאול את השאלות הנכונות, לתת עצה טובה ובעיקר הכוונה ותמיכה רגשית.

באילו מקרים כדאי לפנות לייעוץ וטיפול רגשי עם המתבגרים שלכם?
  • מקרים של חרדה ו/ או דכאון
  • חשד להפרעות אכילה
  • קשיי התנהגות
  • קושי חברתי משמעותי, התבודדות, המנעות
  • התנהגות שנראית לכם כהורים לא תקינה מהיכרותכם את ילדכם
  • טראומה אישית או משפחתית
  • מחלה של המתבגר או של בן משפחה קרוב
  • קשיים בבית הספר
  • פער משמעותי בין יכולת למיצויה
  • חשד לנטייה אובדנית

ההתמודדות שלנו כהורים, עם ההתבגרות של ילדינו, מפגישה אותנו לעיתים קרובות עם סוגיות לא פתורות מעברנו. לכן, הדרך בה אנו מגיבים, פעמים רבות אינה יעילה או מתאימה למתבגר שלנו. השפה והתקשורת שלנו לעתים אינן ברורות להם, ונתפסות כמיושנות ולא רלוונטיות.

נושאים אשר משמעותיים בעינינו, ייתפסו לעתים כשוליים ו”הטוב והרע” החדש, בנוי ממאפיינים שונים לגמרי בעיניהם, מאשר מה שהיה כשהיינו בגילם.

על כל ההתמודדויות האופייניות נוספות בעשור האחרון גם ההתמודדות עם תחום האינטרנט, על הרשתות החברתיות, החשיפה והמידע הרב העובר ולעתים פוגע. במקביל, עלינו כמובן להתייחס להתמודדויות אינדיבידואליות (גם אם נפוצות) של מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז, חרדות, דיכאון, קשיים חברתיים, הפרעות אכילה ואובדנות.

גיל ההתבגרות הוא גיל מורכב לכל הנוגעים בדבר, אך לפני הכל למתבגר או המתבגרת עצמם, שנמצאים לעתים קרובות במצב הנתפס בעיניהם ומרגיש כלא מאוזן: ברמת העצמאות וברמת התמיכה להן הם מצפים, בשינויים פיזיולוגיים והורמונליים מהירים, ובשינויים בתפקידים בבית ובחברה.

טיפול פרטני או הדרכת הורים?

הטיפול היעיל ביותר בילדים ובמתבגרים הוא ברוב המקרים טיפול מערכתי. הוא משלב טיפול במתבגר/ת עצמם במקביל לעבודה עם ההורים ועם בית הספר. טיפול זה מצריך את הסכמתם של כל הצדדים והתגייסותם לתהליך.

חשוב לזכור כי מתבגרים הם עדיין ילדים. לכן, המלצתי היא על פי רוב לשלב הדרכת הורים בטיפול בכל מקרה. עם זאת, בפגישה הראשונה ביננו אנסה להבין מכם מדוע הגעתם לטיפול, האם אתם יזמתם את המפגש או המתבגר ומה עמדתו לגבי הטיפול. במקרים בהם המתבגר/ת מבקשים להגיע לטיפול או מביעים נכונות, אין ספק כי שילוב הוא הדבר הנכון. המינון של פגישות ההורים ייקבע בהתאם לצורך ובהתאם להעדפה. הקשר עם בית הספר יתבצע גם הוא בהתאם לצורך ולהסכמת ההורים והמתבגר.

שביל הזהב של ההתמודדות עם המתבגר הוא איזון. איזון בין עצמאות, נפרדות וכבוד לפרטיות מחד לבין תמיכה ומעורבות מאידך, בין נושאים עמם עלינו להתמודד ולהתעקש ונושאים בהם גם עלינו לעתים לוותר, בין האפשרות להנות מקרבתם של ילדינו המתבגרים ליכולת לשחרר אותם ולתת להם לגדול. בדרכם.

תפריט נגישות

בתקופה קשה זו עולים באופן טבעי פחדים וחרדות רבות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לקבלת טיפול מקצועי מיידי

מרחוק או בקליניקה ברמת אביב.

שיהיו לנו ימים שקטים וטובים.