CBT

CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוסק בשינוי ושיפור החיים דרך שינויים בחשיבה ובהתנהגות.
הדגש בטיפול זה הוא על תהליך מכוון שינוי המעודד שיפור מהיר ועבודה ממוקדת, וייתכן שזו הסיבה להיותו כה פופולארי, בארץ ובעולם.
התהליך כולל בחינה של שינויים התנהגותיים הקשורים למצוקה, חקירה של המחשבות, ובחינת התקדמות הדרגתית לכיוון של מטרות קונקרטיות.
“היכולת ללמוד” היא שעומדת בבסיס שיטה זו.
בעזרת הטיפול רוכש המטופל הרגלים חדשים ויוצר התנהגויות חדשות, מיטיבות יותר, באופן מהיר מטיפולים דינאמיים.

מהם יתרונות הטיפול ב CBT?
  • אפקטיבי- מביא לשיפור משמעותי בסימפטומים עמם הגיע האדם לטיפול
  • ממוקד בקושי עמו מעוניין המטופל להתמודד.
  • קצר מועד- משך הטיפול קצר משמעותית מטיפול פסיכותרפיה (טיפול “דינמי”)
  • ביסוס מחקרי – נחקר באופן אינטנסיבי מזה כ- 40 שנה
  • השליטה בידי המטופל- הוא שמנתב את הטיפול ויש לו השפעה משמעותית על הצלחתו
  • תחושת ההצלחה- מעודדת את המטופל לערוך שינוי חיובי בתחומים נוספים בחייו

איך CBT עובד?

טיפול CBT משתנה בהתאם לסוג הבעיה, אבל תמיד הטיפול כולל פגישה שתיים של היכרות, תיאום ציפיות, ובניית תוכנית טיפול עם מטרות ברורות.

למעשה יש שלושה סוגים עיקריים של טיפולי CBT:
  • טיפול קוגנטיבי (שהתחיל כבר בשנות ה60) – במסגרתו נעשית בחינה וחקירה של המחשבות האוטומטיות שקשורות בבעיה או קושי.
  • טיפול התנהגותי- במהלך הטיפול נרכשות בהדרגה התנהגויות חדשות מהן נמנע המטופל ויוצרים שינוי רגשי כתוצאה (“בעקבות המעשים ימשכו הלבבות”),
  • “הגל השלישי” הוא הסוג השלישי (התפתח בעשרים השנים האחרונות) והוא משלב טכניקות כמו מיינדפולנס ועבודה על “קבלה” של הסימפטום ועל הגוף. כל סוגי טיפולי ה CBT נחקרו רבות ונמצאו יעילות באלפים רבים של מחקרים ובמצבים וקשיים שונים.
מהלך הטיפול ושיעורי בית

חלק מרכזי בטיפולי CBT למעשה מתרחש בין המפגשים. המטופל מקבל משימות מסוימות (אשר לעיתים קרובות נותן לעצמו) אשר מסייעות לו בהתקדמות אל עבר מטרותיו.
לרוב שיעורי הבית כוללים משימות אשר מסייעות בהתבוננות באופן בו אנו מגיבים לאירועים חיצוניים: מבחינה פיזית, רגשית ומחשבתית וכן חשיפה למצבים אשר מעוררים לחץ במידה מתונה.
למשל מטופלת שסובלת מפחד ממעליות יכולה לקבל ש”ב במהלכם מתבקשת ללחוץ על כפתור,להיכנס למעלית,לרדת קומה אחת, תוך כדי רכישת כלים, העלאת המודעות, והדרגתיות.

באילו מצבים טיפול התנהגותי קוגניטיבי יעיל במיוחד ?
  • חרדות:
    • חרדה חברתית – חרדה זו מתבטאת במתח ופחד עמוק ממצבים חברתיים או מביצוע של פעולה/ פעולות ספציפיות לפני אחרים. החשש להיות חשוף לביקורתם של אחרים עלול לגרום להמנעות הולכת וגוברת מהשתתפות במפגשים חברתיים, בעיקר כאלה בהם יש מספר אנשים גדול יחסית.
    • ֿפחד קהל – חרדה משמעותית מדיבור או הופעה בפני קהל. יכול לבוא לידי ביטוי גם בפחד לדבר בפני אחרים בישיבה בעבודה, לדבר בכיתת הלימודים ועוד.
      חרדת בחינות– חשש משמעותי מביצוע משימות תחת מדידה או הערכה. הפחד מכשלון עלול למנוע מאנשים למצות את הפוטנציאל הגלום בהם. יבוא לידי ביטוי בבחינות לימודים, מבחני הערכה בעבודה, ראיונות ועוד.
    • פוביות שונות – פחד קשה מאובייקטים, פעולות או סיטואציות ספציפיות- לדוגמא: חרדת נהיגה, חרדת טיסה, חרדה מחרקים (לרוב ג’וקים או עכבישים), חרדה מכלבים, פחד גבהים, מקומות סגורים, חרדה דנטלית, פחד ממחטים או בדיקות דם, חרדת בליעה ועוד
    • חרדות הנובעות מפוסט טראומה – לדוגמא חרדה מרעשים מסוימים, מקומות בהם ארעה הטראומה, חרדה מביצוע בדיקות ועוד
    • התקפי פאניקה – התקפי חרדה אשר מלווים לרוב בפחד כבד שהם עומדים למות, באמצעו של התקף לב או עומדים להשתגע. מלווים לרוב בעלייה משמעותית בדופק, הזעה, מועקה ותחושות של חוסר אונים.
    • תחושת אסון – פחד קשה כי אסון עומד להתרחש בזמן הקרוב, פחד ממוות שלנו או של הקרובים לנו, מחלה קשה, או תאונה.
  • קשיי שינה – נדודי שינה (אינסומניה), קשיי הירדמות, התעוררות באמצע הלילה
    התמודדות עם מחלות גופניות.
    התמודדות עם כאב ללא הסבר רפואי/ תופעות רפואיות– כאבי ראש, כאבי בטן ושלשולים, אלרגיה, כאבי גב
  • דיכאון – יכול להתבטא במספר סימפטומים ביניהם: עצבות עמוקה, חוסר הנאה מהחיים, הפרעות שינה, שינויים בתיאבון, חוסר עניין כללי, עייפות וחוסר אנרגיה לביצוע פעולות מינימליות, קשיי ריכוז, בכי, כאבי בטן ראש או גב
  • מחשבות טורדניות – יכולות להתבטא במחשבות חוזרות על אסון שעומד לקרות לנו או לאחרים כמו תאונה, מוות או מחלה. חזרתיות גבוהה של המחשבות ללא יכולת לשלוט או להתמודד איתן, וכאשר המינון שלהן אינו תואם את המתרחש בחייים, מקשה מאד על האדם וגורם לו למועקה וחוסר אונים.
  • הפרעות אובססיביות והתנהגויות כפייתיות – טקסים או פעילויות שונות אשר חוזרת על עצמן, במטרה לשלוט או להפחית חרדה קיימת- יכולות להתבטא למשל בהתנהגויות הקשורות לבטחון, נקיון או סדר. לדוגמא: בדיקה האם סגרנו את הגז, שטיפת ידיים אובססיבית עד כדי פגיעה בעור הידיים (גם טרום עידן הקורונה…), בדיקה חוזרת ונשנית האם נעלנו את הדלת ועוד.

האם CBT מתאים רק למבוגרים?

לא, CBT הוא טיפול התנהגותי לילדים ומתבגרים שמצליח להניב טיפול משמעותי ואיכותי לילד ולמתבגר .
מכיוון שילדים ומתבגרים לעיתים קרובות מתקשים לחלוק את רגשותיהם, לרוב טיפולי CBT יכולים דווקא מאוד להתאים להם.
בטיפול CBT בילדים לעיתים קרובות משלבים עבודה עם דמיון, ובניגוד למבוגרים הם גם רגילים לרעיון של שיעורי בית.
התחומים בהם ילדים נעזרים בעבודה התנהגותית וקוגניטיבית הם למשל חרדה ופוביות, ושינוי הרגלים כמו אכילת יתר, הרטבת לילה, ובעיות התנהגות.

האם ניתן לשלב בטיפול CBT גם היפנוזה?

בהחלט! לאחר שנים של טיפול באנשים המתמודדים עם מגוון קשיים, מצאתי כי שילוב ייחודי זה הופך את הטיפול לקצר ואפקטיבי יותר בחלק גדול מהמקרים.
אחד הדברים שההיפנוזה מאפשרת בCBT הוא תרגול בדמיון, וכמובן רכישת כלים חזקים להרגעה עצמית.
זאת במידה ואתם מעוניינים לשלב היפנוזה רפואית בתהליך וכמובן לאחר בדיקת התאמה קצרה. מקרים בהם CBT משולב בהיפנוזה יעיל במיוחד: פוביות (רפואיות ואחרות), חרדות, ירידה במשקל, שינה, ועוד…

מה ההבדל בין CBT לפסיכותרפיה? באיזה מקרה מומלץ להשתמש בשיטות השונות?

למעשה CBT הוא סוג של פסיכותרפיה, אבל לעיתים קרובות שאנשים אומרים פסיכותרפיה הם מתכוונים למה שנקרא טיפול “דינמי”.
טיפול “דינמי” הוא מה שרוב האנשים חושבים עליו כשהם חושבים על טיפול פסיכולוגי- הטיפול עוסק ברגשות ותחושות עמוקות, במערכות יחסים, בילדות המוקדמת ובמטרות מאוד רחבות בחיים (למשל הגשמה עצמית, משמעות, פחד מכישלון וכדומה)- בעוד שטיפולי CBT הם ממוקדים, קצרים, ופרקטיים. לכן, כאשר מטרות הטיפול ברורות מאוד, ממוקדות, וברות מדידה- בדרך כלל טיפול CBT יתאים יותר.

איך אדע אם טיפול התנהגותי קוגניטיבי מתאים לי?

למעשה קשה לדעת מראש האם טיפול CBT מתאים ולעיתים קרובות יש צורך בהערכה מעמיקה של איש מקצוע על מנת לבחון מהו הטיפול המתאים ביותר.
עם זאת, טיפולי CBT התפרסמו בזכות יעילותם הגבוהה בטיפול בהפרעות פאניקה וחרדה, בפוביות, ובשינוי הרגלים- אך בעצם יעילים בכל מצב בו יש הימנעות מפעילויות מסוימות עקב החרדה שהן מייצרות (למשל גם בדיכאון ו OCD). הייחודיות של CBT היא גם במחקר העשיר, וניתן לבדוק האם יש מחקרים שמראים יעילות של CBT בתחום המסוים שמעניין אותך.
רצוי כמובן להתייעץ עם אנשי מקצוע המתמחים ומנוסים בתחום הספציפי.

דוגמאות מהשטח

(הנתונים האישיים שונו כדי לשמור על פרטיות המטופלים)

יעל בת 14 – התמודדה עם חרדה חברתית קשה בשנתיים האחרונות.

ההורים בדקו וקיבלו המלצה לנסות טיפול CBT. לאחר כחודשיים של טיפול התחילה יעל להרגיש הרבה יותר טוב. במסגרת הטיפול עשתה בתקופה זו בהדרגה דברים שחששה מהם: לדבר ברחוב, להצביע בכיתה, לדבר בטלפון ליד אנשים, עם זרים, עם המוכר בחנות… תחושת הביטחון עלתה עם ההתנסות. יעל בחרה כמה מטרות והתקדמנו לעברן באמצעות רכישה של התנהגויות חדשות: למשל היא רצתה להתחיל לרקוד בחוג, ולהיות מסוגלת ללכת לחברה שהיא לא מכירה… יעל בנתה סולם התנהגויות עליו היא יכלה לטפס בביטחה צעד אחרי צעד. בנוסף עבדנו עם תרגילי נשימה ודמיון, שעזרו לקדם את טיפול ה CBT לכיוון המטרות הקונקרטיות שיעל בחרה.
גם שינוי של התזונה, שיפור השינה, ושילוב של פעילות ותנועה, עזרו לה להרגיש טוב יותר.

דנה בת 26 – דנה התמודדה כל חייה עם פחד ממעליות, ובמקרים רבים נאלצה לוותר על דברים שרצתה בגלל שהדרך הצריכה שימוש במעלית.

כשסיימה את הטיפול הופתעה מהפשטות היחסית בה הפוביה לאט לאט התפוגגה.
בתחילת הטיפול היא בנתה סולם שמיקם את הפחדים שלה מהקל אל הכבד.
לאחר רכישת כלים לויסות והרגעה היא החלה לחשוף את עצמה להתנהגויות החדשות והרצויות.
בשלב הראשון היא רק לחצה על כפתורים של מעליות והזמינה אותן (בדמיון ואז במציאות), ואז החלה רק להיכנס למעליות ומיד לצאת, לרדת קומה אחת יחד עם חברה, לרדת קומה אחת לבד, ואז לרדת כמה קומות לבד.
בין שלב לשלב יכלה להתבונן בתחושות הפיזיות, ברגשות ובתגובות המתעוררות בה ולהיעזר בכוחות ובמשאבים שלה כדי להמשיך להתקדם.
דברים נוספים מהם דנה נמנעה היו שימוש במעליות שנראו לה “ישנות ולא בטוחות” וכן שימוש במדרגות חשמליות.
סיום הטיפול היה כשיכלה לעלות במעלית לקומה גבוהה במרכז קניות אליו לא יכלה להגיע, ולקנות לעצמה בגדים חדשים ויפים לרגל הצלחתה בטיפול.

תפריט נגישות

בתקופה קשה זו עולים באופן טבעי פחדים וחרדות רבות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לקבלת טיפול מקצועי מיידי

מרחוק או בקליניקה ברמת אביב.

שיהיו לנו ימים שקטים וטובים.