מהו תרגול מיינדפולנס ומה בינו לבין היפנוזה רפואית?

מיינדפולנס או בעברית “קשיבות” הוא תרגול המאפשר מיקוד מלא של תשומת הלב למה שקורה ברגע נתון, באופן מיטיב, ללא שיפוטיות. השיטה נבדקה בשנים האחרונות באלפי מחקרים אשר הוכיחו את יעילותה בהתמודדות עם מגוון קשיים פיזיולוגיים ורגשיים מגוונים.

מעבר לכך, נמצאה השיטה כיעילה במגוון רחב של תחומים, ביניהם: שיפור מצב הרוח, שיפור הזכרון, חשיבה חיובית, חיזוק המערכת החיסונית ,הפחתת חרדות ומצבי לחץ נפשי, הפחתת מחשבות שליליות טורדניות, שיפור איכות השינה והתמודדות עם התמכרויות.

נשמע פשוט?

אם ננסה להתרכז רק במה שקורה איתנו עכשיו ולמרחב בו אנחנו נמצאים, ללא  הסחות דעת בכלל… נמצא שזה ממש לא פשוט. אולי הטלפון יצלצל או סתם יתריע על הודעה, מכונית ברחוב ליד תצפור, או שתעלה איזשהי מחשבה לגבי העתיד. ואנחנו? אנחנו נגיב למחשבות ונאבד את תשומת הלב לאותו הרגע.

המציאות מראה שרוב היום אנחנו מוסחים מדבר אחד לאחר. חושבים על המון דברים שבדיוק קרו, שמטרידים אותנו, שצריך לעשות , שאולי לא עשינו נכון. בפועל רמת ההסחה של כל אחד מאיתנו, לא רק אלה שסובלים מהפרעת קשב, ממש גבוהה. הרגעים בהם תשומת הלב שלנו נמצאת ברגע, וללא שיפוטיות, הם די נדירים. לכן חשוב להעלות את זה למודעות, להתאמן, ולתרגל את זה.

מה נוכל ללמוד באמצעות מיינדפולנס?

המצב המיוחד הזה בו אנחנו מנסים להתבונן במשהו, מרגע לרגע, וללא שיפוטיות, לעיתים קרובות מעלה תובנות ופרספקטיבות חדשות.

  1. להרחיב את התפיסה- במקום פרשנויות חד מימדיות התרגול מאפשר לנו לחוות פרשנויות או תפיסות שונות וחדשות לגבי אובייקטים, אנשים או תחושות.
  2. להיפתח להבנות רגשיות חדשות- לדוגמא במקום מחשבות של כעס או האשמה, נוכל לראות גם את המניעים להתנהגות האחר ואת התחושות שלו.
  3. להתמקד בתהליך- במקום בתוצאה של כל עשייה – ולנסות להפיק רווח מכל פעולה ופעולה, נוכל למקד את תשומת הלב שלנו בעשייה עצמה על מנת לשפר את התהליכים וגם להנות מהם.

איך זה עובד?

יש סוגים שונים ומגוונים של תרגולי “מיינדפולנס”,

בבסיס התרגולים אנו מחזירים שוב ושוב את תשומת הלב ל”כאן ועכשיו” ומתמקדים ללא שיפוטיות בגוף, בנשימה או בתחושה מסוימת או בפעולה מסוימת-  על חשבון המחשבות האוטומטיות.

מיינדפולנס מאפשר לנו בחירה וגמישות- במקום “להיגרר” על ידי מחשבות שונות או גירויים חיצוניים אנחנו בוחרים להתמקד בעצמנו , בגופנו ובתחושות הפנימיות שלנו. מיקוד זה מאפשר לנו בין השאר להתמודד עם נוקשות, עם קשיים ועם מחשבות אוטומטיות הנוטות להופיע כאשר אנו פחות קשובים וממוקדים.

לעתים, נמצא כי לא כל התחושות החדשות מוצאות חן בעינינו. לפעמים נגלה תחושות גופניות לא נעימות, רגשות קשים או מחשבות מטרידות. תרגול מיינדפולנס בליווי איש מקצוע מאפשר לנו להעמיק ולהבין את תחושותינו השונות, את המניעים הלא מודעים שלנו ולהתמודד גם עם רגשות קשים במקום כתחושה מציפה אשר יכולה להביא להימנעות, דאגה ואף חרדה- באופן מיטיב.

תרגול מיינדפולנס בליווי איש מקצוע אינו מוגבל לזמן המפגשים עצמם,  התרגולים מתרחשים גם בימים שבין המפגשים וגם במהלכם, מה שמאפשר לבחון תרגולים שונים ולהעמיק בהם. התחושות העולות בתרגולים מטופלות במפגש יחד עם איש המקצוע כדי למנוע הצפה רגשית או התמודדות קשה מדי עם התחושות החדשות שעולות. השילוב של תרגול המיינדפולנס עם ליווי פסיכולוגי יכול לאפשר העמקה מיוחדת של המיינדפולנס לטובת הכיוונים האישיים.

באילו קשיים ניתן לטפל בעזרת מיינדפולנס?

  • חרדה
  • קשיי קשב וריכוז
  • קשיי שינה
  • לחץ נפשי (סטרס)
  • אכילה רגשית
  • כאב כרוני
  • אכילה רגשית
  • חיזוק הגוף והמערכת החיסונית