התקף חרדה

מהו התקף חרדה?

התקף חרדה (הנקרא גם התקף פאניקה) הוא אחת הצורות הנפוצות ביותר של חרדה. על פי ההערכה כחמישה אחוז מהאוכלוסיה- מבוגרים וילדים סובלים ממנו לפחות פעם אחת בחייהם. הוא מתבטא בפחד קיצוני ולא מוסבר המלווה בסיפטומים גופניים משמעותיים, ביניהם: דפיקות לב חזקות ומהירות, הזעה, תחושה של מחנק או חוסר יכולת לנשום, בחילה, פחד קיצוני ממוות, כאבי ראש וסחרחורות. הסיפטומיים הגופניים החריפים מביאים אנשים רבים החווים התקף פאניקה לחשוש כי הם חווים התקף לב מה שמביא אותם לפנות מייד לטיפול רפואי . רבים מהם יצאו מייד מהמקום בו הם נמצאים .

מהו ההבדל בין חרדה לפחד?

ברמה העקרונית הדברים דומים- שני הביטויים מתארים תחושה של פחד ומלווים לעתים בתגובות פיזיולוגיות כמו דופק גבוה, מועקה בחזה , הזעה ועוד. ההבדל הוא שהפחד מתייחס לסיטואציה עכשווית ספציפית והוא חולף עם חלוף האיום- למשל כאשר אנו פוגשים ברחוב כלב גדול עם מראה מפחיד המשוחרר ונובח עלינו. עם עוזבנו את המקום (או כשהכלב הולך..) הפחד ייעלם. לא כך עם חרדה.

ממה נובע התקף פניקה ?

התקפי חרדה מופיעים בעצם ללא כל סיבה נראית לעין… הם יכולים לקרות בכל זמן ובכל מקום, גם בתקופה המאושרת ביותר בחייכם. אם אתם מרגישים שאתם עומדים למות מהתקף לב או להשתגע (ולאחר שאתם בטוחים שזה לא התקף לב…) אתם יכולים לנסות לעצור , לנשום ולהירגע. לעיתים זה מספיק ולעיתים לא. בהרבה מקרים אין כל סיבה רגשית ברורה שגורמת להתקף לקרות. בדרך כלל שיא ההתקף יגיע תוך שתי דקות ועד עשר דקות לכל היותר, ולאחר מכן תתחיל ירידה בעצמת הסמפטומים (גם אם תהיה עדיין תחושה לא נעימה) עד רגיעה מלאה תוך כחצי שעה.

איך ניתן לטפל בהתקף חרדה?

ביחס לחרדה- יש אנשים הנוטים יותר מאחרים לסבול מחרדות, ברמה הגנטית או ההתנהגותית (הורים חרדתיים ש”הורישו לילדיהם ” את החרדה) וכאשר הדבר פוגע באיכות החיים חשוב לטפל בו.
כאשר מדברים על התקף חרדה, יש לפני הכל לזהות אותו. במקרים רבים, קשה לאדם החווה את התקף מסוג זה בפעם הראשונה להבין מה קורה לו ולזהות אותו. כך יוכל האדם הסובל מההתקף להיעזר בכלים שונים, למשל בדיבור עצמי, בנשימות, בשמיעת מוזיקה מרגיעה או כל דבר אחר שמסייע לו להירגע ולאפשר להתקף לחלוף.
כאשר התקפי החרדה בכל זאת חוזרים על עצמם, מומלץ לטפל בהם בצורה יותר מקצועית. רמת האפקטיביות של השיטות השונות שונה, וקשורה גם בהתאמה אישית. השיטות האפקטיביות ביותר הן טיפול התנהגותי קוגניטיבי או טיפול בהיפנוזה. ניתן לטפל בחרדות גם באמצעות פסיכותרפיה אך לעיתים קרובות השיטות הראשונות (היפנוזה, CBT) פועלות באופן מהיר ואפקטיבי יותר.
בנוסף, מומלץ שתיידעו את הקרובים אליכם מה לעשות בשעת התקף וכיצד יוכלו לסייע לכם.

האם זה יכול לעבור לבד?

כן, בהחלט. התקפי הפאניקה חולפים מעצמם אולם במידה והם חוזרים חשוב לטפל בהם משום שעם הזמן הם עלולים לגרום לנו לעשות שינויים לא חיוביים בהתנהגות ובתפיסה שלנו לגבי דברים. כך למשל ישנם אנשים המתחילים להמנע מפעילויות או מקמות שונים, מתוך תפיסה שההימנעות תסייע להם לשלוט בהופעת ההתקף. כשבפועל, החיים מצטמצמים, במקום להרגיש יותר ויותר בריאות, רוגע, וחופשיות.

ולסיכום

אם אתם סובלים מהתקפי חרדה כדאי שתבחנו אפשרות לפנות לטיפול כדי לנסות לבחון את הסיבה לחזרתיות של ההתקפים. במקרה של חרדה, בין אם מדובר ב CBT, היפנוזה או פסיכותרפיה- ניתן להעריך שהטיפול יסייע לכם לשפר בצורה משמעותית את איכות חייכם…