מאמר

היפנוזה להפסקת עישון

האם אתם מעשנים? אם לא, יופי! אם כן – האם יש לכם אומץ להפסיק?

בעצם, כולנו כבר הפסקנו, חוץ ממי שמעשן כרגע תוך כדי קריאת הכתבה…אנחנו, כל אלה שאי פעם עישנו, הפסקנו, חלקנו לפני שנים וחלקנו לפני כמה דקות. עכשיו, כשאנחנו יודעים שכולנו הפסקנו, מי מאיתנו יחזור לעשן? ולמה?

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מצליחים להפסיק לעשן, ולא חוזרים. האיסורים הגוברים על המקומות בהם מותר לעשן, מובילים גם הם לבידוד חברתי של המעשנים, ולעיתים קרובות גם לתחושות של כעס. עם זאת, רבים מהמעשנים שואפים להפסיק, מדברים על כך ולפעמים גם עושים ניסיונות – מוצלחים יותר או פחות.
ההיפנוזה מציעה דרך אפקטיבית ביותר להפסקת עישון. למעשה, לאותם רגעים בהם אנשים מחליטים בספונטניות להפסיק לעשן, אפשר לקרוא רגעים “היפנוטיים”. מדענים עדיין מנסים לחקור מה קורה בגוף ובמוח ברגעים האלה בהם חווים החלטה משמעותית.

ההחלטה להפסיק לעשן

זהו כמובן השלב החשוב ביותר בתהליך הפסקת עישון. בלעדיו לא ייתכן התהליך. לאחר היכרות קצרה, נבחן את ההחלטה להפסיק לעשן, נערוך בדיקה של מידת הכישרון ההיפנוטי ותיאום ציפיות מהתהליך.

עד כמה אתם באמת רוצים להפסיק לעשן?

חלק מהאנשים אוהבים לעשן. אוהבים את התחושה המרגיעה של הסיגריה, את התחושה האלגנטית בעודם מעשנים במצב חברתי, את רגעי ההפסקה, את החיבור לשובע של אחרי האוכל, או לניחוחות הקפה…אלה שכבר ניסו להפסיק לעשן לתקופות ארוכות יודעים להעריך גם את תרומתה של הסיגריה-לפעמים- לשמירה על המשקל. אז למה בכלל להיפרד מכל זה?

האמת היא, שאנשים רוצים להיפרד מהעישון מסיבות מאוד שונות וכל אחד יש את הגורמים שמניעים אותו במיוחד. לדוגמא, חלק מהאנשים רוצים להפסיק בשביל הבריאות, חלק בגלל הילדים, חלק בגלל הכסף, הכושר, המראה החיצוני…  וחלק מסיבות אחרות…
בחינת הסיבות להפסיק לעשן משמעותית מאד בהפסקת עישון באמצעות היפנוזה רפואית. כך, במהלך המצב ההיפנוטי, נוכל לחזק את הסוגסטיות החיוביות במקביל לחיזוק התחושות השליליות שגורם העישון. לדוגמא: “הגוף מרגיש יותר ויותר בריא”, “הנשימה קלה יותר”, “אני עומד מול ילדיי בגאווה” ועוד.
המצב ההיפנוטי מסייע לרוב האנשים להתרכז, לדמיין מצבים, ולהצליח להשיג משהו בו הם מעוניינים. לכן, כאשר הם חשים בדמיונם את התחושות הנעימות הצפויות לאחר הפסקת העישון,  במקביל לתחושות לא נעימות, עמן לא יצטרכו יותר להתמודד, המוטיבציה הפנימית שלהם להפסיק לעשן תתחזק עד מאד.

ההיפנוזה הרפואית עושה שימוש בחלק נעים זה לא פחות מהעצמת התחושות השליליות הנלוות לעישון (שיעול, בחילה, חולשה) והתחושות השליליות הנפשיות שנלוות לעישון (אכזבה עצמית, חוסר שליטה, בושה, דחייה) .

תרגיל: חשבו על שלוש הסיבות המרכזיות מבחינתכם להפסיק לעשן
“בעלי לא רוצה לנשק אותי”, “אני בקושי מצליחה לעלות במדרגות”, “אני סובל מחרדות מסרטן”
מהן הסיבות שמניעות אתכם?

מה בכל זאת מניע אתכם להמשיך לעשן?

נכון, עישון זה רע. לא בריא, לא חברתי והיום גם ממש יקר. כולם מתלוננים כשאנחנו מעשנים לידם. אז למה אנחנו עדיין מעשנים? מעבר לקושי להפסיק, לכל אחד מאיתנו יש גם מוטיבציות להמשיך-
“אני מצליחה להתרכז טוב יותר עם סיגריה”, “הפסקתי בעבר ועליתי המון במשקל”, “זה הדבר שהכי מרגיע אותי כשאני עצבנית” ועוד.
מהן המוטיבציות המרכזיות שגורמות לכם להמשיך?
“זה מרגיע אותי”, “חיים רק פעם אחת”,  “אני אוהבת את זה, אז למה לא?” (ורציונליזציות אחרות…)

הגיע הזמן. מפסיקים לעשן!

הכרנו, בדקנו התאמה להיפנוזה, מוטיבציה להפסיק מול מוטיבציה להמשיך והגיע הזמן להפסיק לעשן!
בפגישה השנייה או השלישית, תפסיקו לעשן. נראה שזו תהיה מסיבה, עם קצת תחושות של בלבול ועצב על הפרידה מהסיגריה שליוותה אתכם (נאמנה?…) שנים רבות. אל תדאגו, תחושת הגאווה והמסוגלות יגברו על הגעגועים.

בתהליך הפסקת העישון באמצעות היפנוזה, תחושו מגוון של חוויות עוצמתיות, גופניות ורגשיות, אשר ייחודיות לכן ותפקידן לסייע להפסיק לעשן באופן הקל ביותר שניתן, באמצעות יצירת התניות חדשות, הפרדת הרגלים (נהיגה ועישון, לימוד ועישון, צפייה במשחק בטלויזיה ועישון), נחזק את המוטיבציה להפסיק ונחליש את המוטיבציה להמשיך. נתמקד בהנאה שלכם מההחלטה להפסיק לעשן ובעיקר מהביצוע ומההנאות הנלוות להפסקה, בגאוות הסביבה ובכל מה שיסייע לכם להפסיק ולא לחזור לעשן.

זה הזמן להחליט. האם אתם באמת מהמפסיקים או מהממשיכים?  האם אתם באמת רוצים להפסיק לעשן יותר מאשר להמשיך? האם אתם אם כן, היפנוזה היא הדרך שלכם להשלכת הסיגריות לפח. (ולא למגירה ליתר בטחון!!!)  מתחילים?

קראו עוד על הפסקת עישון בהיפנוזה