טיפול פסיכולוגי און ליין

מאז פרוץ משבר הקורונה יש עלייה משמעותית בטיפולי און ליין, עם זאת טיפול פסיכולוגי און ליין החל למעשה הרבה קודם, ומציע יתרונות משמעותיים עבור המטופל. הטיפול המקוון השתרש בעולם לאחר התפתחות האינטרנט. הוא היווה פתרון עבור מטופלים שעשו רילוקיישן והעדיפו לעשות טיפול מקוון עם מטפל בשפת האם. מאז התרחב תחום הטיפול באינטרנט ומהווה חלופה לטיפול המסורתי בחדר, גם כאשר אין מגבלה אשר דורשת זאת. בל פי רוב מתקיים היום טיפול פסיכולוגי בזום.

 

מהו בעצם טיפול און ליין? לאילו קשיים הוא  מתאים?

 טיפול און ליין הוא טיפול המתבצע באמצעות המחשב/ הטלפון ועושה שימוש במצלמה ומיקרופון,  כאשר המטופל נמצא בביתו ולא בקליניקה של המטפל.בדיוק כמו בטיפול בקליניקה, הוא עוסק באתגרים אשר הביאו את המטופל לפנות לטיפול,  בתחומי הפסיכולוגיה הרפואית מדובר פעמים רבות בחרדות, קשיי שינה, ירידה במשקל, התמודדות עם מחלות/קשיי הסתגלות או נושאים אחרים הקשורים ביחסי גוף-נפש . בפנייה לפסיכותרפיה מדובר לרוב בקשיים רגשיים או במשברי חיים שונים- החל בקשיים בזוגיות , במשפחה או במציאת זוגיות, שינוים במעגל החיים, אתגרים בתחומי העבודה ועוד… 

 

מה היתרונות של טיפול מקוון על פני טיפול פנים אל פנים? למי הוא מתאים?

הסיבה הראשונה להעדפת הטיפול המקוון היום, היא מגבלות התנועה ו/או בידוד בבית.

מעבר לכך הטיפול מרחוק מאפשר:

  • חיסכון בזמן 
  • חיסכון בעלויות הגעה לטיפול
  • קבלת  טיפול מקצועי מסביבת הבית הבטוחה והמוכרת
  •  טיפול עבור  אנשים המתקשים להתנייד (למשל עקב מצב רפואי/פסיכולוגי) 
  •  טיפול  לאנשים שגרים בארץ זרה, או למי שנוסע הרבה
  • טיפול עבור קשיים ספציפיים הדורשים התמחות ואין מטפל מתאים באיזור המגורים
  • טיפול למי שמעדיפים טיפול באינטרנט, כאשר יש לא מעט כאלה היום
  • טיפול  בכל מקום (עם פרטיות, מצלמה ומיקרופון)

מה הופך טיפול און ליין לאפקטיבי?

בדיוק כמו במפגשים פנים אל פנים, ישנם גורמים שונים המשפיעים על אפקטיביות הטיפול. הגורם הראשון והמשמעותי ביותר הוא הקשר עם המטפל (“הכימיה”), מבחינה זו תהליך יצירת הקשר הוא חשוב במיוחד להצלחת הטיפול. גורמים נוספים המשפיעים על הצלחת הטיפול: מוטיבציה, מומחיות המטפל, השיטה הטיפולית, “שפה משותפת” ועוד… הגורמים שמשפיעים על אפקטיביות הטיפול פנים מול פנים יהיו משמעותיים גם בטיפול און ליין, כאשר על המטופל לבצע התאמה של הכלים הטיפוליים לטיפול המקוון. בחלק מהמקרים נמצא כי הטיפול המקוון יותר אפקטיבי מטיפול פנים אל פנים – ללא מצלמה ומיקרופון.

מה האתגרים הייחודיים לטיפול און ליין?

קשיים טכנולוגיים– חלק מהאנשים חוששים משימוש בטכנולוגיה. אחרי שמתרגלים, טיפול און ליין דומה מבחינת הביצוע לשיחת טלפון פשוטה.
שמירה על הפרטיות– לדוגמא כניסת בני משפחה- לעיתים קשה למצוא מרחב פרטי המאפשר את המפגש הטיפולי. לכן חשוב למצוא חדר קבוע, שקט ופרטי.
מפגש ראשון ויצירת קשר– לעיתים יותר קשה לבסס את הקשר הטיפולי בטיפול מרחוק. במידת האפשר מומלץ לעשות את המפגש הראשון פנים אל פנים, ובכל מקרה לאפשר שניים שלושה מפגשים לביסוס הקשר הטיפולי.
תחומים ושיטות טיפוליות– ישנן שיטות טיפוליות מסוימות שיותר מורכבות לטיפול מרחוק,למשל שימוש בהיפנוזה רפואית או שיטות שכוללות בד”כ עבודה עם תחושות גוף פנימיות.

באילו מקרים לדוגמא טיפול און ליין לא מתאים?

  • אנשים כבדי שמיעה או ראייה 
  • בסיטואציות בהן אין אפשרות למטופל להתנתק למשך שעה מאנשים נוספים באותו חדר
  • במקרים של טיפול בילדים, טיפול זוגי ומשפחתי: טיפול פסיכולוגי מקוון קיים אך פחות נפוץ
  • כשאין חיבור לאינטרנט/גישה למחשב/טלפון
  • בנושאים טיפוליים מסוימים טיפול און-ליין פחות מתאים

באילו מקרים טיפול און ליין מתאים במיוחד?

מעבר ליתרון הגמישות, בטיפול און ליין יש הרבה פעמים דגש מוגבר על רכישת כלים. אחת הגישות הטיפוליות שמציעה כלים טיפוליים מגוונים היא גישת ה CBT , אשר יעילה בטיפולי און ליין (מבוסס על מחקרים רבים). בנוסף, טיפול מקוון מתאים לשילוב של גישות טיפוליות אחרות כמו מיינדפולנס, כלים מעולם ההיפנוזה, גישה מוטיבציונית ועוד. לכן, ניתן לומר כי טיפול און ליין אפקטיבי במיוחד במצבים הבאים:

  • שינוי הרגלים: למשל בטיפול בשינה, ובירידה במשקל
  • קשיי הסתגלות: למשל התמודדות עם מחלה, מעבר לארץ זרה, שינויי קריירה
  • מתח וחרדה: למשל חרדה כללית/חברתית, התמודדות עם פוביות, או עם סטרס
  • תחומים נוספים -יש תחומים טיפוליים נוספים להם טיפול און ליין מתאים ואפקטיבי, בהתאם לתחומי המומחיות של איש המקצוע אליו פונים

איך מתכוננים לטיפול און ליין?

  1. לאחר שיחת טלפון ראשונית מתאמים את המפגש הראשון. מומלץ להשתמש במחשב ולא בטלפון, יש לוודא שיש מצלמה ומיקרופון תקינים. במידה ואין מחשב ניתן להשתמש בטלפון חכם. במידה ולא ניסיתם את הטכנולוגיה (לדוגמא זום) עד כה מומלץ להתנסות לפני הטיפול במפגש קצר עם חברים או בני משפחה .
  2. כדאי לארגן חדר ופינה קבועה, פרטית ומנותקת משאר בני הבית.לא מומלץ לבצע את השיחה מהסלון או המטבח הפתוחים.
  3. מומלץ לידע את בני הבית שלא יהיו הפרעות, ולהכין מראש דברים שתרצו שיהיו לידכם במהלך המפגש (מים, טישו, מטען או כל דבר אחר שתצטרכו…).
  4. מומלץ להתנתק מהמייל והווטסאפ מראש כדי שההתראות על הודעות חדשות לא יפריעו למפגש.
    וזהו, בשעת המפגש תקבלו קישור דרכו דרכו ניתן להיכנס לטיפול.בהצלחה!