התמודדות עם השמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער

האם הבן או הבת שלכם סובלים מהשמנה? האם ניסיתם כבר פתרונות אחרים: דיאטה עצמית, שיחות, עידוד פעילות ספורטיבית וכדומיהם, ללא הצלחה? האם אתם שואלים את עצמכם איך עוד תוכלו לעזור להם להגיע למשקל בריא ? הורים רבים מתמודדים עם קשיים והתלבטויות אלה. עודף משקל הינו בעיה רפואית שגורמת פעמים רבות גם לקשיים חברתיים ולקשיים רגשיים, רגשות של אשמה ובושה אצל הילדים וגם חוסר שליטה או חוסר אונים מצד ההורים. אז מה אפשר לעשות?

השמנת היתר בקרב ילדים היא בממדי מגפה בעולם המערבי. הסיבות לכך נעוצות בהרגלי האכילה המשפחתיים, בסיבות רגשיות, במזון המתועש מרובה הקלוריות וגם בשינוי באורח החיים לעומת המקובל בעבר. במלים אחרות, אם כאשר היינו ילדים היינו משחקים בחוץ רוב אחה"צ וחוזרים הביתה לארוחת הערב, היום נשארים הילדים והמתבגרים בבית, מול המסך, תוך שתיית משקאות ממותקים, אכילת חטיפים ומיני מזון שאינם בריאים. זוהי כמובן הכללה אך היא מתארת בקווים כלליים את אחד ההבדלים המשמעותיים שהובילו אותנו לנתוני ההשמנה בתקופה זו. בישראל אמנם רמת ההשמנה נמוכה מאשר בארה"ב, אולם מחקרי אורך מראים כי אחוז המתגייסים בעלי משקל עודף עלה פי 2 בשלושת העשורים האחרונים.

עם זאת, שינויים מסוימים באורח החיים של ילדינו הם בלתי נמנעים, ונצטרך לבחון דרכים להתמודד עם ההשמנה, באופן שמשתלב בהרגלים הקיימים.

5 סיבות רגשיות לאכילת יתר אצל ילדים/מתבגרים

  • שעמום – חוסר בפעילות מסקרנת בשעות אחה"צ
  • קשיים חברתיים – מעגל קסמים, קשיים חברתיים עלולים להוביל לאכילת יתר והאכילה מובילה לעיתים קרובות לקשיים חברתיים
  • פיצוי – לעיתים ילדים ומתבגרים מפצים עצמם דרך האכילה על חסכים במקומות אחרים
  • צורך בתשומת לב חיובית – אכילה רגשית לעיתים מהווה ביטוי לצורך בהתייחסות למצוקה ובתשומת לב
  • ניתוק גופני – במקרים מסוימים בהשמנה הבעיה היא כלל אינה אכילת יתר, אלא הוצאה קלורית נמוכה מדי עקב חוסר בתנועה מהנה

היפנוזה רפואית היא שיטה מוכחת לירידה במשקל

השיטה משלבת שינוי בתחושות ובתפיסת הגוף ופועלת באמצעות עבודה עם דמיון ועם שיפור המוטיבציה לירידה במשקל, בעיקר באמצעות רכישת כלים להרגעה ושליטה עצמית.

  • חיבור לתחושות טבעיות של רעב ושובע
  • רכישת טכניקות להרפיה עצמית ושליטה בדחף לאכול
  • חיזוק המודעות והתחושות המופיעות לאחר אכילת יתר, כמו- בחילה, לחץ בבטן
  • העלאת המוטיבציה לרדת במשקל
  • רכישת כלים לשליטה עצמית והתמודדות עם "נפילות"
  • שיפור המוטיבציה לביצוע פעילות ספורטיבית
  • בחינת מערכת היחסים עם הגוף
  • התייחסות לגורמים רגשיים לא מודעים (שליליים וחיוביים) המשפיעים על אכילה
  • דמיון של הצלחת התהליך ובחינת תהליכים או גורמים שסייעו בעבר