טיקים אצל ילדים

מהם טיקים?

טיקים הם תנועות חוזרות בלתי רצוניות של שרירי הפנים, העיניים או הגוף- מצמוץ בעיניים, תנועה מהירה של הכתפיים, תזוזה של האף או הפה, לעתים כמה מהם בו זמנית.. במקרים אחרים מופיעים הטיקים בצורת קול ולא בתנועה. במקרים רבים, ישתנו הטיקים ויופיעו באופן שונה- תנועת אף במקום מצמוץ וכדומה. ברוב המקרים, הטיקים הינם זמניים וחולפים מעצמם. הטיקים מופיעים בשכיחות גבוהה יותר בגילאי הילדות ובאופן מובהק יותר אצל בנים מאשר אצל בנות.

עד כה לא נמצא באופן ודאי הגורם להופעת הטיקים. עם זאת, כמעט בכל המקרים נמצא כי סטרס ועייפות עשויים להחמיר את תדירותם ועוצמתם.

מדובר אם כן בתופעה עם רכיבים נוירולוגיים, פסיכולוגיים ופיזיולוגיים, אשר עלולה להיות מושפעת ממצבים רגשיים של מתח או חרדה, בדיוק כמו תופעות גופניות אחרות, לדוגמא כאבי בטן או הקאות.

מהי תסמונת טורט?

תסמונת טורט (Tourette Syndrome) היא הפרעה נוירו פסיכיאטרית המתבטאת בטיקים תנועתיים וקוליים מרובים, המשלבים אמירת מילה או אפילו משפט שלם במהלך הטיק. במקרים רבים מופיעה התסמונת עם רקע גנטי. בטיפול בטיקים לעיתים חשוב לברר האם מדובר בתסמונת טורט.

כיצד ניתן להתמודד עם הופעת הטיקים?

שכיחות הופעת הטיקים עולה לרוב לקראת תחילת גיל ההתבגרות ונמצאת בירידה משמעותית עד גיל 18. ברוב המקרים יחלפו הטיקים מעצמם ורק לכ-25% מהסובלים מהם ימשיכו הטיקים מעבר לגיל 18. עם זאת, העובדה שרוב הטיקים יחלפו מעצמם אינה מהווה סיבה לא לנסות לטפל בהם, שכן לעיתים קרובות הם מעוררים מצוקה רבה, אשר עלולה להחמיר את הטיקים וליצור מצוקה פסיכולוגית נוספת.

על מנת שהטיקים יחלפו חשוב מאד בד”כ שבני המשפחה לא יעירו לילד על הטיקים או יציעו לו הצעות שונות כדי להימנע מהם ולהתאפק, שכן כאמור זוהי תופעה נוירולוגית שכמעט ולא נשלטת. יתרה מכך, תשומת לב הסביבה לטיקים ומיקוד בהם, עלולים לעורר חרדה ומתח סביב נושא הטיקים, וכן כעס, תחושות של חוסר הבנה, ואף התנגדות להפחתת הטיקים.

ילדים ובוגרים שחוו טיקים מתארים את התחושה המקדימה לטיק כ”חוסר שקט” או לחץ, או כמו תחושה ש”צריך לגרד” ורק פעולת הגירוד מרגיעה את התחושה.

אפשר לדמיין למשל תחושה של גירוד באף ורצון לגעת באף, שמגרד יותר ויותר…  האם אפשר להתאפק? לפעמים הניסיון להתאפק רק מחריף את הגירוד. ובטיקים מדובר בד”כ בתחושה עזה פי כמה מגירוד.

כיצד בכל זאת ניתן לטפל בטיקים?

במקרים בהם הטיקים מופיעים בתדירות גבוהה ונמשכים לאורך זמן, באופן המקשה על הילד בבית הספר או בסביבתו, ניתן לטפל באמצעות היפנוזה רפואית או באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בלי/עם טיפול תרופתי, הטיפול נקבע בהתאם לצורך, לגיל, לאופן הטיקים ולאופי של הילד/ה.

על פי נסיוני, אחד הטיפולים האפקטיביים ביותר בטיקים הוא באמצעות היפנוזה, אשר לעיתים מסייעת להפחתה משמעותית בהופעת הטיקים הקוליים והטיקים התנועתיים

טיפול בהיפנוזה רפואית להתמודדות עם טיקים אצל ילדים כולל:

  • לימוד טכניקות עצמאיות של הרפיית שרירים
  • שימוש בדמיון על מנת לעבור למקום בו הגוף רגוע
  • שיפור היכולת לזהות את הסימנים המוקדמים לטיק
  • ניסיון להחלפת הטיק בתנועה אחרת, קטנה יותר
  • ניסיון להרחיב את המרווחים בין טיק לטיק ולעבור זמנים יותר ויותר ארוכים ללא טיק (30 שניות, דקה, חמש דקות…)
  • זיהוי גורמים רגשיים המגבירים מצוקה ובעקבות כך את הטיקים
  • חיזוק המוטיבציה לשיפור

בשלב האחרון של הטיפול הממוקד בהיפנוזה יש תהליך של הכללת הלמידה ועיגון של כלים בסיסיים להמשך.

חרדות ופחדים אצל ילדים

“אמא, אני מפחד”ילדים רבים סובלים מפחדים שונים וחרדות. ישנם פחדים שכיחים יחסית, כמו פחד מחושך, פחד מבעלי חיים מסוימים, חרקים או חרדת נטישה. במרבית המקרים,

קרא עוד »

רצים בכוח הדמיון

אני רץ ורץ… לא מפסיק. הכל מסביבי מתחיל להיעלם. שום דבר כבר לא חשוב. רק לרוץ עוד ועוד. מהר יותר.רגוע יותר. ולהמשיך.הגוף שלי פועל מעצמו,

קרא עוד »

טיקים אצל ילדים

מהם טיקים? טיקים הם תנועות חוזרות בלתי רצוניות של שרירי הפנים, העיניים או הגוף- מצמוץ בעיניים, תנועה מהירה של הכתפיים, תזוזה של האף או הפה,

קרא עוד »

תפריט נגישות

בתקופה קשה זו עולים באופן טבעי פחדים וחרדות רבות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לקבלת טיפול מקצועי מיידי

מרחוק או בקליניקה ברמת אביב.

שיהיו לנו ימים שקטים וטובים.