חרדות ופחדים אצל ילדים

“אמא, אני מפחד”
ילדים רבים סובלים מפחדים שונים וחרדות. ישנם פחדים שכיחים יחסית, כמו פחד מחושך, פחד מבעלי חיים מסוימים, חרקים או חרדת נטישה. במרבית המקרים, ובעזרת התייחסות נכונה של ההורים, הפחדים יכולים לחלוף בדיוק כפי שהתחילו להופיע.

מהו ההבדל בין פחד נורמטיבי לבין חרדה?
פחד הוא רגש טבעי בסיסי, אשר נועד להתריע בפני סכנה ולהניע אותנו להגן על עצמנו. כאשר עוצמת הפחד גבוהה ויש לו השפעה משמעותית על התפקוד היומיומי של הילד, וכן כאשר לא תמיד ברור מהן סיבות הפחד, מדובר במקרים רבים בחרדה. חשוב לשים לב להתפתחות של חרדות סביב נושאים בהם לא הייתה קיימת בעיה בעבר, וכן לשים לב להתאמה או לחוסר התאמה לגיל הילד- לדוגמא סימנים לחרדת נטישה של תינוק לאחר שבחודשים שלפני כבר חייך אל הקרובים והחברים בשמחה.

כיצד נדע האם הילד שלנו סובל מחרדה?

  • שינויים מהירים במצב הרוח
  • נטייה לבכי רב- בחלק מהמקרים גם ללא סיבה הנראית לעין
  • קושי בריכוז (אשר “מתחפש” לעתים להפרעת קשב, מה שמצריך אבחנה מבדלת)
  • תלונות גופניות: כאבים , קשיי נשימה, בעיות במערכת העיכול
  • בעיות התנהגות – התנהגות תוקפנית או אלימה
  • קשיי שינה- קשיי הרדמות, התעוררות בלילה, הגעה תכופה למיטת ההורים
  • הימנעות והסתגרות

חרדה כתגובה למצב טראומתי
בחלק מהמקרים נראה חרדות שמופיעות ללא כל הסבר נראה לעין. במקרים אחרים תופיע החרדה בעקבות אירוע טראומתי לילד- גירושין, תאונה, מוות במשפחה או חשיפה לאירוע טרור. במקרים אחרים נראה תגובות של חרדה לאירועים חברתיים טראומתיים- כמו חרם חברתי.
סוגי חרדה שכיחים:

  1. חרדת נטישה- חרדה מפרידה מדמות משמעותית- לרוב אחד/ שני ההורים. מתחילה בגיל 6 חודשים בערך ונמשכת ברמות שונות בתקופת גן הילדים ובית הספר
  2.  פוביות ספציפיות- לדוגמא חרקים, כלבים או חושך
  3. חרדה חברתית- מהימנעות מוחלטת מאינטראקציה חברתית ועד לפחד מדיבור בפני ילדים אחרים. הסתתרות, הימנעות מסיטואציות חברתיות כמו מסיבה ואפילו ממשחק עם ילדים בהפסקה. חרדה זו יכולה להופיע כבר בגיל הגן ועלולה להתעצם בבית הספר היסודי ובכיתות הגבוהות.

מתי מומלץ לפנות לטיפול?
לרוב ההורים היכרות מעמיקה ורגישות רבה לילדיהם והם יכולים להבחין בשינויים משמעותיים העוברים על ילדיהם.
מומלץ לפנות לטיפול כאשר נראה שינוי משמעותי במצב הרוח של הילד ובהתנהגותו, כאשר אנו רואים דפוס של הימנעות (ממפגשים חברתיים, ממעבר במסדרון בו יש/היה חרק, מחדר חשוך- כאשר זה אינו תואם לגיל וכדומה). גם במקרים של כאבים או תחושות גופניות חוזרות ונשנות לאורך זמן (לדוגמא בחילה, גירוד, כאב ראש או בטן) אשר אין להן הסבר רפואי, וכאשר יש דפוס חוזר של פחדים בעוצמה גבוהה- במקרים אלה מומלץ לפנות לטיפול.

סוגי טיפול
הטיפולים האפקטיביים ביותר בחרדות הם:

  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
  • היפנוזה רפואית לילדים
  • טיפול ביופידבק– טיפול בעזרת מערכת ממוחשבת המאפשרת להפחית תסמינים של חרדה באמצעות כלים שונים (לדוגמא- נשימות) , להגביר את השליטה בתחושות ולמנוע חזרה של תחושות החרדה.
  • טיפול תרופתי- הניתן במידת הצורך בלבד ע”י רופא פסיכיאטר

חרדות ופחדים אצל ילדים

“אמא, אני מפחד”ילדים רבים סובלים מפחדים שונים וחרדות. ישנם פחדים שכיחים יחסית, כמו פחד מחושך, פחד מבעלי חיים מסוימים, חרקים או חרדת נטישה. במרבית המקרים,

קרא עוד »

רצים בכוח הדמיון

אני רץ ורץ… לא מפסיק. הכל מסביבי מתחיל להיעלם. שום דבר כבר לא חשוב. רק לרוץ עוד ועוד. מהר יותר.רגוע יותר. ולהמשיך.הגוף שלי פועל מעצמו,

קרא עוד »

טיקים אצל ילדים

מהם טיקים? טיקים הם תנועות חוזרות בלתי רצוניות של שרירי הפנים, העיניים או הגוף- מצמוץ בעיניים, תנועה מהירה של הכתפיים, תזוזה של האף או הפה,

קרא עוד »

תפריט נגישות

בתקופה קשה זו עולים באופן טבעי פחדים וחרדות רבות.

אני מזמין אתכם לפנות אליי לקבלת טיפול מקצועי מיידי

מרחוק או בקליניקה ברמת אביב.

שיהיו לנו ימים שקטים וטובים.