מחשבות מאשימות- CBT

הקטע הבא מדגים שני עקרונות להתמודדות עם חרדה ושיפוט עצמי הלקוחים מטיפול CBT – טיפול קוגנטיבי התנהגותי. אחת השאלות העולות בטיפולי CBT, כאשר יש אמונה מוחלטת של המטופל במחשבה מסוימת לגבי עצמו היא: "כמה אתה בטוח שהמחשבה המוחלטת הזו לגבי עצמך נכונה?".

כשאנשים שואלים "האם יש לי מחשבות אחרות על עצמי הסותרות את מחשבה זו?", הם נהפכים באותו הרגע להיות התומכים של עצמם במקום המאשימים, ולעיתים קרובות זה עוזר גם לווסת את התחושות הגופניות והרגשיות. לפעמים אנשים מכלילים, ממהרים להסיק משהו שלילי על עצמם, לשפוט… בקטע אפשר לראות צורות שונות של התמודדות קוגנטיבית עם מחשבות שליליות, למשל כשחשים חרדה בסיטואציה חברתית: העלאת טיעונים נגדיים מול השיפוט העצמי, הסחת דעת, ריכוז במחשבה חיובית (בנוסף למחשבות השליליות), תשומת לב לשיר כיפי שמתנגן, אולי קצת תנועה עדינה כדי להרגיע את הגוף, או כל העלאה של זיכרון/רגש/מחשבה חיוביים אל מול המחשבה השלילית…