רצים בכוח הדמיון

אני רץ ורץ… לא מפסיק. הכל מסביבי מתחיל להיעלם. שום דבר כבר לא חשוב. רק לרוץ עוד ועוד. מהר יותר.רגוע יותר. ולהמשיך.  
הגוף שלי פועל מעצמו, ממש על "טייס אוטומטי". אני לא חושב על כלום. אני מרגיש קל מתמיד .
גם הזמן הולך ונעלם. אין עבר ואין עתיד. אני מכיר את תנועות הגוף שלי בריצה כמו שאני נושם. מאז ומעולם. בלי לחשוב, בלי לתכנן… אני יודע שזה אפשרי. אני עומד להצליח! "
אם אתם מכורים לריצה, אין ספק שהתחושה מוכרת לכם. למעשה, זהו גם תיאור של מה שנקרא בשפה המקצועית "היפנוזה ספונטנית".

 
בעבודה ממוקדת עם אצנים, רוכבי אופניים או ספורטאים אחרים, אנו מתחילים בהדגמת יכולות ההשפעה של המחשבה על הגוף ועל הביצועים.  
לדוגמא, נוכל להשתמש בדמיון שלנו כדי "להפוך" את היד שלנו לקלה יותר. או כבדה יותר. כאשר נשתמש במחשבות ובדמיון שלנו נוכל להרגיש את השינוי בכובד באופן חד משמעי. אופן השימוש ביכולות השונות  שלנו יכול להגביר או להגביל את פעילות הגוף (או בשפה פשוטה- "הכל בראש").     
 מחקרים שנערכו ברחבי העולם  מראים כי היפנוזה ולימוד טכניקות לשליטה טובה יותר במצב המנטאלי, משפיעות על חוויית הפעילות הגופנית, וגם על  על תוצאותיה.  

כיצד מסייעת ההיפנוזה לספורטאים לשפר את הביצועים ?

  • העמקת ההבנה לדרכים בהן הגוף משפיע , באמצעות התת מודע,  על יעילות התנועה,
  • בחינת חסימות תפיסתיות (מודעות ולא מודעות) לשיפור ביצועים והישגים 
  • חיזוק תחושות של גאווה, שמחה, חוזק ושיפור תוצאות
  • זיהוי גורמים אישיים היוצרים לחץ ומעכבים את שיפור התוצאות
  • התמודדות עם תחושות של התכווצות שרירים, חולשה או כאבים שונים
  • גילוי, הבנה ושחרור גורמים פסיכולוגיים מעכבים
  • שיפור האפקטיביות בתהליכי קבלת ההחלטות תוך כדי הפעילות
  • הקניית טכניקות של הרפיה וריכוז לפני תחילת הפעילות ובמהלכה מיקוד בניצחון, ובתחושות האישיות שמניעות לשיפור תוצאות

טכניקות להרגעה ושיפור הריכוז
המחקרים השונים שהראו את התועלת בליווי ספורטאים על ידי  פסיכולוגים מתחום הספורט ומהפנטים, הביאו לכך שפסיכולוגים ומהפנטים מלווים את משלחות רבות לתחרויות בכל העולם, להכנה מנטאלית אופטימלית.  כך, לוותה גם המשלחת הישראלית לארבעת האולימפיאדות האחרונות, על ידי יועצים מנטאליים ממכון וינגייט. הם בנו תכנית פסיכופיזיולוגית לליווי אישי והעצמת יכולותיהם של הספורטאים. התכנית כללה סימולציה של מצבי סטרס שונים, עמם התמודדו הספורטאים באמצעות שיטות הרפיה שונות וביופידבק. המדדים אשר נלמדים בביופידבק (למשל שליטה בדופק, במוליכות העור ובמתח השרירים) יכולים לסייע, בליווי של איש מקצוע, גם בלימוד של “היפנוזה עצמית” בתחומי הטיפול השונים. ניתן לומר כי באמצעות ההיפנוזה לומדים לווסת את הלחץ, בשימוש בכלים גופניים, רגשיים ומנטאליים. כיום, משתמשים חוקרים ויועצים  גם בשילוב בין שתי השיטות (היפנוזה וביופידבק) לשיפור ביצועיהם של ספורטאים. אימון פסיכולוגי ומנטאלי מהווה כיום חלק מרכזי בעבודה עם ספורטאים כהכנה לתחרויות ובמהלך האימונים.
 
התמודדות עם קשיים מנטאליים ופיזיולוגיים
מעבר לשיפור ביצועים, העצמה ומיצוי הפוטנציאל, הספורטאי יכול ללמוד כיצד להשתמש בהיפנוזה להתמודדות עם תחושות פיזיולוגיות, רגשיות ומנטאליות לא נעימות, לדוגמא: כאבים, חסימות,קונפליקטים, חולשות וחרדה מהפסד.  
ספורטאים אשר לומדים להשתמש  בהיפנוזה, משתמשים באופן אפקטיבי יותר ביכולות הבלתי מודעות של הגוף. באמצעות ההיפנוזה הם יכולים לשנות את חוויית הזמן, התנועה והפיזיולוגיה באופנים שונים. בדיוק כפי שיש לאזן את הגוף ולעבוד על חוזקם של האיברים השונים, בתנועות שונות, כך ניתן ללמוד למצות את היכולות המנטאליות שלנו  במהלך אימונים או בתחרויות. מה דוחף אותך קדימה?  מה עוצר?  הרבה תלוי במה שמעכב אותנו…  מחסום או שיא חדש?

 בדרך למקסום היכולות שלנו נגלה  כי הגבולות שלנו הם לעתים קרובות דווקא מנטאליים ולא פיזיים.