אכילה בלילה- חוסר ויסות, הפרעת אכילה או הפרעת שינה?

כתבו במשותף: נפתלי אדרי, פסיכולוג רפואי וד"ר דליה שכטר, נוירולוגית ומומחית להפרעות שינה

נשים רבות מתמודדות עם קושי לווסת האכילה בשעות הערב והלילה. האם קושי זה נובע מקושי באיזון האכילה, הפרעת אכילה או אולי בכלל הפרעת שינה?

אכילה ושינה הן בעלות קשר מורכב ודו כיווני. שינה טובה ומרעננת יכולה לשפר את הויסות, את מצב הרוח ואת היכולת לדחות סיפוקים. מצד שני, גם האכילה משפיעה על איכות השינה.

הקשר בין אכילה ושינה הוא דו-כיווני ומורכב. מצד אחד, שינה טובה יכולה לסייע    בויסות, בשיפור מצב הרוח וביכולת לדחות סיפוקים מצד שני האכילה עצמה  משפיעה גם היא על איכות השינה. כשהבית שקט והבית ריק, אנשים רבים מוצאים את עצמם צורכים כמויות גדולות של אוכל. בשעות האלה יש ירידה ברמת המודעות וחיבור גדול יותר למצבים רגשיים שהצטברו במשך היום כמו מתח, כעס, בדידות או ריקנות. שילוב של אלה עלול לגרום להתקפי אכילה בלתי נשלטים.

במקרים אחרים ונדירים הרבה יותר, אנשים אוכלים באופן לגמרי לא מודע, מתוך שינה. מצב זה נקרא SRED.  .

מחזורי האכילה והשינה מתקיימים מדי יום באופן מחזורי. עיקר האכילה מתבצעת בשעות היום ועיקר השינה בלילה . בשעות השינה קיימת ירידה בפעילות המוטורית, צריכה מופחתת של גלוקוז, עלייה ברמת הורמון השובע Leptin ודיכוי של התיאבון. במקרים  בהם האכילה מודעת ומתבצעת תוך ערנות מלאה, נגדיר זאת כ-night eating syndrome – NES, כאשר האכילה מתבצעת ללא מודעות ומתוך שינה זוהי  פאראסומניה .

אכילה מתוך שינה (SRED )

“בבוקר  נכנסתי למטבח וגיליתי שקיות ואריזות ריקות של דברי מזון שונים. יכול להיות שאני אכלתי את כל זה?”

SRED היא הפרעה המתאפיינת באכילה שאינה רצונית ואינה מבוקרת ללא מודעות כלל או במצב של מודעות חלקית.אנשים המתמודדים עם ההפרעה מתארים את המצב כ"חצי ער, חצי ישן". האכילה עצמה נמשכת  לרוב זמן קצר בלבד והיא מתחילה שעה עד שלוש שעות אחרי ההירדמות. אכילה זו מתאפיינת לרוב בצריכת מזון עתיר קלוריות. האכילה אינה מתחרשת מתוך רעה אלא בשל דחף פנימי. .מדובר בהפרעה נדירה יחסית.

אחד הקריטריונים לאבחנה הינו השמנת יתר, תופעת לוואי שכיחה לתופעה, אם כי היא אינה מתקיימת בכל המקרים.  בנוסף, קיימת במקרים רבים  מצוקה פסיכולוגית ותחושה של רגשות אשם הנובעים מחוסר השליטה בהתנהגות זו. הפגיעה ברצף השינה המתרחשת בעיקר כשיש מספר אירועים באותו לילה, עלולה להוביל לעייפות וחוסר אנרגיה במהלך היום

לאחר אבחון SRED בבדיקת שינה, ניתן טיפול תרופתי הכולל לרוב תרופות מסוג SSRI או Topiramate במקביל להמנעות ממצבים שעלולים להחריף את הפרעת השינה כמו חסך שינה..

NES- אכילה, שינה ומודעות

נשים רבות מתמודדות עם התקפים בלתי נשלטים של אכילה לילית. התקפים אלה מוגדרים כהפרעת אכילה כאשר מדובר באכילה מודעת, בזמן ערות, פעמיים בשבוע לפחות בתקופה של 3 חודשים או יותר. בנוסף, צריכת הקלוריות לאחר ארוחת הערב תעמוד על רבע מצריכת הקלוריות היומית או יותר. ההפרעה מתאפיינת גם בשינוי במצב הרוח בערב, נדודי שינה ברוב הלילות וחוסר תיאבון בשעות הבוקר.

מה גורם להופעת הפרעת האכילה NES?

הסיבות להופעת התסמונת אינם ברורים לחלוטין. עצם האכילה והשפעת האוכל על גופנו ונפשנו מהווים גורם מווסת ומרגיע וקיימים אנשים רבים שחווים חוסר שליטה בויסות כמויות המזון.

בנוסף, שעות הערב מאפשרות זמן להיות לבד, התמודדות עם קשיים והתפוגגות של הגנות וגבולות, מה שמוסיף בחלק מהמקרים לאובדן השליטה באכילה.

מחקרים מראים כי הסיכון להופעת התסמונת גבוה יותר בקרב מי שסובלים ממתח רב, חרדה או דיכאון וגם מהשמנת יתר, סכרת והפרעות נפשיות אחרות.

המורכבות של NES באה לידי ביטוי בולט אצל חולי סכרת, אשר 10% מהם סובלים מNES. התקפי האכילה מעלים את הסכרת ומצד שני הסכרת מופיעה בעקבות התקפי אכילה של מוצרים עתירי פחמימות כמו עוגות, שוקולד, עוגיות, ממתקים שונים,  קרקרים או לחם. אלה מהווים פיצוי על רגשות קשים שמתעוררים אבל כאמור מהווים גם סיבה להופעתם של קשיים אחרים.

כך אנו מוצאים שהאוכל הנגיש ממלא צרכים בלתי מסופקים באהבה, עניין, הכלה ושמחה.

מה ההבדלים בין NES ל SRED?

ההבדלים העיקריים בין התסמונות הוא במידת השליטה, המודעות  והערנות של האדם המתמודד עם התקפי האכילה.יכולת הזכירה של האפיזודה הלילית מאפשרת אבחנה בין תופעות אלה. בנוסף, בחלק מקרים יסבלו המתמודדים עם SRED גם מביטויים נוספים של הפרעות שינה, כמו הליכה מתוך שינה או דום נשימה בשינה.

מאחר ומדובר בטווח של מודעות ומאחר ולעתים גם לאלו שזוכרים קשה להודות בפני הרופא/ הפסיכולוג או אפילו בפני עצמם בהתקפי האכילה, האבחנה הופכת למורכבת יותר.

איך ניתן לטפל בהפרעה ?

לאחר תהליך מסודר של אבחון וטיפול תרופתי (הטיפול התרופתי הניתן לNES דומה לטיפול הניתן לSRED) מומלץ להיעזר בהיפנוזה רפואית על ידי תרגול "היפנוזה עצמית" לפני השינה. השלב שבין השינה להתעוררות נקרא שלב  “היפנוגוגי” והוא מתאפיין בשיפור המודעות לעצמנו ולסביבה. במצב זה אנו חווים רגשות בעוצמה גבוהה יותר ולעתים גם מחשבות טורדניות. כך, קשה לנו להשתחרר ולשקוע בשינה עמוקה ומרעננת . לאחר מכן אנו עלולים למצוא את עצמנו בהתקפי אכילה בלתי נשלטת.

תרגלו היפנוזה עצמית כדי להשיג שליטה רבה יותר :

  1. עצמו את עיניכם למשך דקה לפני התחלת האכילה. ספרו לאחור מ20 ועד התרכזו במודעות לתחושות השונות או חזרו על משפט שיחזק אתכם . אתם יכולים….
  2. תרגלו נשימה איטית, מודעות והנאה מהאכילה
  3. שאלו את עצמכם- מה אתם מרגישים כעת? מה אתם צריכים? איזה חוסר הייתם רוצים למלא? איך תוכלו למלא אותו בדרך אחרת מאוכל?
  4. הוסיפו פעילויות מהנות לערבים שלכם- למדו לרקוד, עסקו בספורט, האזינו למוזיקה או כל דבר אחר שימלא וישמח אתכם.

בהצלחה!